میگنا

ساخت وبلاگ
یکی از جدیدترین تحقیقات که در فصلنامه European Joual of Personality منتشر شده است توانسته است بخشی از دلائل نازِ معشوق و اینکه دستیابی به او باید سخت باشد را توضیح دهد.

به نظر می رسد زنان از دوران اجداد باستانی تاکنون، به طور عمد به مردانی که به آنها اظهار علاقه می کردند روی خوش نشان نمی دادند تا بتوانند مردی که انرژی بیشتر برای خواستن و دست یابی به آنها نشان می دهند را از بقیه جدا سازند.

نویسنده این مقاله تحقیقی دکتر پیتر جانسون دستیار پروفسور دانشکده روانشناسی دانشگاه استرالیایی Weste Sydney می گوید: « چون ارزش بیولوژیک زنان در مرحله جفت یابی بیشتر از مردان است زنان بیشتر از مردان از شیوه ناز کردن برای تشخیص جفت مناسب استفاده می کنند.» او در ضمن می افزاید « اما مردانی که تلاش می کنند دست نیافتنی تر باشند شانس جفت یابی و رابطه جنسی شان کمتر خواهد شد.»

تحقیق فوق که بر روی گروه های چند صد نفره از دانشجویان امریکایی صورت گرفته است شاید به خاطر شرائط مشخص زندگی دانشجویی، شاید تفاوت هایی با سایر گروه های سنی و اجتماعی پیدا کند ولی روند عمومی رفتارها و واکنش ها می تواند از عمومیت نسبی برخوردار باشد. در یکی از تحقیقات، محققین لیست بلند بالایی از ترفندهای رفتاری را در برابر ۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر قرار می دهند تا از میان آتها، کلک مورد علاقه شان را مشخص کنند. در این سنجش، ادای « حس اعتماد زیاد داشتن» و « مشغول صحبت با دیگری هستم» بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار گرفته است.
در مجموع، در این بخش از تحقیق، مشاهده شده است که زنان بیشتر از مردان از این ترفندهای رفتاری استفاده می کنند.
در تحقیق دیگر، از ۳۰۰ دانشجوی امریکایی خواسته شده است تا از درون لیست دلائلی که در حین جفت یابی در رفتار زوج ها برای گریز پا بودن بروز می کند دو مورد را دستچین کنند که از این میان « وانمود کردن به دستیابی سخت تر، باعث خواستنی تر شدن فرد مزبور می شود» و « یافتن فردی که از تعهد بیشتری برخوردار است» توسط آنها برجسته شده است.
وقتی پای خرج کردن پول و گذراندن وقت و توجه برای دستیابی به یک جفت مورد علاقه به میان می آید یک گروه دیگر متشکل از ۴۲۵ دانشجوی امریکایی اذعان داشته اند که هر چقدر فرد مورد علاقه شان دست نیافتنی تر باشد میل بیشتری برای توجه و حتی صرف هزینه و وقت برای انها ایجاد می شود.

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 254 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 20:55

تفاوت های جنسیتی و میزان ابتلا به افسردگی

بر طبق آمارهای موجود زنان دو برابر مردان  به افسردگی مبتلا می شوند..در این مورد فرضیه هایی مطرح شده که در ادامه به شرح آن می پردازیم

 

* زنان بیشتر از مردان جویای درمان هستند بنابراین در باره افسردگی زنان اطلاعات بیشتری در دسترس است .

* در جامعه ما زنان بیشتر از مردان به ابراز نشانه های افسردگی تمایل دارند وقتی زنان با ضایعه ای روبرو می شوند، برای عدم تحرک وگریه، بیشتر تقویت می شوند، در حالی که تقویت مردان به سمت خشم وبی تفاوتی است. اینها الگو ها ونقش هایی هستند که زنان و مردان جامعه ایی که در این فرهنگ  می بالند از کودکی برای پذیرش آنها تقویت می شوند.

* فرضیه های زیستی می گویند فعالیت آنزیم شیمیایی، استعداد ژنتیکی و دوره ماهیانه افسردگی پیش از قاعدگی بر آسیب پذیری زنان تاثیر دارند .(اگر زمینۀ ژنتیکی بروز افسردگی بین زنان و مردان به طور مساوی وجود داشته باشد احتمال می رود ، زنان افسرده شوند در حالی که مردان به سمت سوء مصرف مواد گرایش پیدا می کنند) .

* اگر افسردگی رابطه تنگاتنگی با درماندگی داشته باشد، در می یابیم  چنانچه زنان یاد بگیرند که درمانده تر از مردان باشند، افسردگی در آنان بیشتر از مردان آشکار خواهد شد. جوامعی که در هنگام مواجهه با یک ضایعه زنان را برای فکر و خیال و عدم فعالیت تقویت کرده در حالیکه مردان را به سمت اقدامات صبورانه و کنار آمدن هدایت می کند ممکن است هزینه گزافی برای افسردگی بعدی زنان بپردازد که یکی از مهم ترین آنها می تواند تربیت نادرست نسل های آینده باشد . (کودک این نقش های سنتی و انتظارات اجتماعی را با نگاه کردن به پدر ومادر و دیگر بزرگترهای محبوب، در خود نهادینه می کند.)

* زنان بیشتر از مردان حاالت گرا هستند و به همین خاطر برای نگران شدن درباره رویداد های ناگوار زندگی و توضیح دادن آنها آمادگی دارند که مهم ترین آنها افسردگی است. در حالیکه مردان بیشتر به عمل وکمتر به فکر گرایش دارند. حالت گرایی ، افسردگی را افزایش می دهد در حالی که عمل گرایی می تواند خُلق افسرده را کاهش دهد و موجب یافتن راه حلی برای مشکلات زندگی شود .

* تغییرات خُلق پیش از قاعدگی ، یا افسردگی پیش از قاعدگی، تغییرات هیجانی هستند که قبل از قاعدگی رخ می دهند و با شروع قاعدگی کاهش می یابند؛ نااستواری هیجانی، خشم، تنش، افسردگی، خستگی پذیری، احساس ناتوان شدن، مشکل تمرکز کردن، تغییرات اشتها، حساسیت زیاد به طرد، تغییرات خواب، نشانه های جسمانی که موچب بروز اختلال جدی در کار یا عملکرد اجتماعی می شود و این نشانه ها می تواند مقدار افسردگی زنانه را افزایش دهد .

* تصویر ذهنی از بدن و تعقیب لاغری از طریق رژیم غذایی که در کشور های پیشرفته نزد خانم ها رایج است : علت ریشه ایی افسردگی، ناکامی و درماندگی است . رژیم غذایی یک چرخه نا کامی و درماندگی را تشکیل می دهد. ابتدا رژیم گیرنده وزن خود را کاهش می دهد و منجر به کاهش افسردگی همراه با اضافه وزن می شود. ولی در نهایت وقتی که وزن آنها بر می گردد نا امید می شوند . گروهی دیگر که وزن خود را حفظ کرده اند و نمی گذارند به حال اول برگردند و مجبورند رژیم کم کالری نارضایت بخشی را حفظ کنند، دچار عارضه جانبی افسردگی که سوءتغذیه طولانی، است، می شوند. همچنین در فرهنگ های دارای ایده آل لاغری اختلال های خوردن(بی اشتهایی عصبی و جوع) شایع است. و در همه این جوامع زنان دو برابر بیشتر از مردان رژیم می گیرند و به افسردگی مبتلا هستند.

تمامی این دلایل فرضیه هایی هستند که در مورد علت اینکه که چرا زنان دو برابر مردان افسرده می شوند مطرح می شوند، اما در این بین زنانی هستند که از آنها به عنوان زنان آسیب ناپذیر در برابر افسردگی نام می برند، جالب است بدانیم که این زنان چه ویژگی هایی دارند .

چهار عامل آسیب ناپذیری وجود دارد که حتی با وجود عوامل مستعد کننده و ضایعه جدید از بروز آسیب پذیری در این زنان جلو گیری می کند:
1-داشتن رابطه ای صمیمی با همسر
2-شغل نیمه وقت یا تمام وقت خارج از خانه
3-داشتن کمتر از سه فرزند در خانه
4-اعتقادات مذهبی عمیق
تمامی این عوامل می تواند از فرد در برابر افسردگی محافظت کند . شاید وجه اشتراک این چهار عامل این باشد که به آنها در احساس عزت نفس و تسلط کمک نموده و در عین حال از شکل گیری نگرشی که نا امیدی ایجاد می کند جلوگیری می کند . 

منبع علمی: آسیب شناسی روانی(سلیگمن)

تهیه و تنظیم : سهیلا آقاجانی/ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
شبنم

 

کلمات کليدی: افسردگی،تفاوت های جنسیتی،میزان ابتلا به افسردگی

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 239 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 20:55

انتصاب مشاور علم سنجی و دانش شناسی در دانشگاه پیام نور

به گزارش مهر طی حکمی از سوی دکتر رستمی ابوسعیدی، رئیس دانشگاه پیام نور، دکتر جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) به عنوان مشاور رئیس دانشگاه پیام نور در حوزه علم سنجی و دانش شناسی منصوب شد.

 

علی اصغر رستمی ابوسعیدی در جلسه معارفه دکتر مهراد درجمع هیات رئیسه با اشاره به ویژگی های ممتاز دانشگاه پیام نور گفت: این دانشگاه با پوشش دهی حدود ۷۵۰ هزار دانشجو، ۴ هزار عضو هیات علمی و امکانات بی نظیر علمی و پژوهشی در سطح کشور می تواند جایگاه ویژه ای را در رنکینگ بین المللی به خود اختصاص دهد.

رئیس دانشگاه پیام نور جهت دهی اهداف دانشگاه به سمت فعالیت های پژوهشی و فناوری را یکی از سیاست های دانشگاه عنوان کرد وگفت: دانشگاه پیام نور می تواند با علم سنجی و ارتقای نشریات به علمی - پژوهشی، نمایه سازی و ورود به سایر حوزه هایی که منجر به ارتقای دانشگاه می شود، گامی موثر بردارد .

 جعفر مهراد نیز در جمع اعضای هیات رئیسه دانشگاه پیام نور گفت: بدنه آموزش عالی کشور جوان است و زمینه های رشد و توسعه در کشور وجود دارد. دانشگاه های بسیار خوبی در کشور دارای جایگاه برجسته ای در عرصه های بین المللی هستند و وظیفه ما تقویت دانشجویان در بعد آموزشی و تحقیقاتی است.

وی با عنوان اینکه باور دارم عملکرد دانشگاه های کشور مثبت بوده است، تصریح کرد: ایران طبق آخرین آمار، دارای ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در ۲۶۰۰ دانشگاه است اما عمده بار آموزش عالی کشور بر دوش دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی است.

مهراد دو نظام استنادی بزرگ بین الملل را ISI و اسکوپوس دانست و گفت: کل تولیدات علمی در آی اس آی، ۳۴هزار مقاله و در اسکوپوس، ۴۴ هزار مقاله است و ایران در ISI در رتبه دوم بعد از کشور ترکیه قرار دارد در حالی که در اسکوپوس رتبه اول را به خود اختصاص داده است .

وی با عنوان اینکه شأن دانشگاه پیام نور این است که در زمینه تولیدات علمی پیشگام باشد، افزود: دانشگاه پیام نور در سطح ۳۱ استان گسترده است و می تواند با ارتقای مجلات علمی پژوهشی، ایجاد ساختارهای لازم و نمایه سازی آنها و سایر عرصه های منجر به ارتقای دانشگاه، به جایگاه مطلوب تری دست یابد.

وی با عنوان اینکه در ISI تعداد ۶ هزار و ۳۱ مدرک و در اسکوپوس تعداد ۶ هزار و ۴۹۳ مدرک از دانشگاه پیام نور ثبت شده، همکاری دانشگاه پیام نور با کامستک، آیسسکو و یونسکو را میسردانست وافزود: دانشگاه پیام نور می تواند در حوزه مجلات علمی پژوهشی، مقالات ISC و ISI ، برگزاری کارگاه های آموزشی و ... برای دانشجویان و اساتید اقداماتی مناسب انجام دهد.

وی فقدان سواد اطلاعاتی را یکی از معضلات مهم برای اعضای هیات علمی عنوان کرد و گفت: اگر این مشکل به درستی مرتفع شود، تحقیقات و پایان نامه ها به درستی، باکیفیت و با اطلاعات بهتری در عرصه های بین المللی ارائه می شوند.

وی با عنوان اینکه دانشجویان و اساتید ما باید جبهه های تحقیق را بشناسند افزود: برای این منظور می توانیم از فرصتهای مطالعاتی کوتاه مدت، سمینار های بین المللی و ... نیز استفاده کنیم.

کلمات کليدی: انتصاب مشاور،علی اصغر رستمی ابوسعیدی،علم سنجی،دانش شناسی،در دانشگاه پیام نور

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 268 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 17:14

دکتر علی گزنی در گفتگو با مهر افزود: نظام رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۶ با توجه به عملکرد ۸۴۲ دانشگاه برتر بین المللی در دوره زمانی ۲۰۱۴-۲۰۱۱ تعداد ۶۶۵ دانشگاه برجسته در حوزه ریاضیات و علوم رایانه معرفی کرد. مقر این نظام رتبه بندی در هلند است و این رتبه بندی توسط دانشگاه لایدن صورت می گیرد.

معاون پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: رتبه بندی لایدن نشان داد که براساس شاخص کمیت تولید علم برتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه ۵۰ دنیا در حوزه ریاضیات و علوم رایانه را کسب کرد.

وی افزود: دانشگاه شریف نیز بر اساس همین شاخص در جایگاه ۷۰ دنیا قرار گرفت. دانشگاه علم و صنعت با فاصله اندکی از دانشگاه شریف رتبه ۷۸ دنیا را از آن خود کرد و دانشگاه تهران در رتبه ۹۸ دنیا قرار گرفت.

رتبه سایر دانشگاه ها در حوزه ریاضیات و علوم رایانه

مجری طرح رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی افزود: دانشگاه فردوسی مشهد، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، خواجه نصیرالدین طوسی، تبریز، شهید بهشتی، اصفهان و شیراز به ترتیب رتبه های ۱۸۲، ۲۳۳، ۲۴۳، ۲۵۹، ۳۳۰، ۳۸۶، ۴۲۴ و ۴۳۹ دنیا را کسب کردند.

رتبه دانشگاه های کشور در بین ۶۶۵ دانشگاه برتر بین المللی در حوزه ریاضیات و علوم رایانه در ۶ شاخص

دانشگاه

کمیت تولید علم

مشارکت در تولید علم

برتر

۱% برتر

۱۰% برتر

۵۰% برتر

بین دانشگاهی

بین المللی

 صنعتی امیرکبیر

۵۰

۱۲۸

۶۷

۵۷

۱۱۷

۲۲۶

 شریف

۷۰

۲۰۵

۱۵۳

۸۵

۱۳۱

۱۹۰

 علم و صنعت ایران

۷۸

۲۲۵

۱۶۶

۹۳

۱۶۱

۳۱۵

 تهران

۹۸

۲۹۵

۱۶۱

۱۰۱

۹۹

۱۷۷

 فردوسی مشهد

۱۸۲

۳۰۵

۲۲۹

۲۱۰

۳۳۲

۴۲۷

 تربیت مدرس

۲۳۳

۲۹۴

۳۲۰

۲۳۶

۳۷۵

۵۵۸

 صنعتی اصفهان

۲۴۳

۳۸۰

۴۵۰

۲۷۲

۳۷۱

۴۲۸

 خواجه نصرالدین طوسی

۲۵۹

۶۲۷

۴۲۳

۳۰۲

۳۷۰

۵۶۲

 تبریز

۳۳۰

۳۶۲

۴۱۵

۳۶۸

۴۶۸

۵۹۱

 شهید بهشتی

۳۸۶

۲۹۱

۲۸۷

۳۸۳

۴۷۷

۶۶۸

 اصفهان

۴۲۴

۷۱۳

۴۸۳

۳۹۷

۵۴۴

۶۳۸

 شیراز

۴۳۹

۴۴۷

۴۵۸

۴۳۱

۶۰۵

۶۴۴

معیارهای رتبه بندی لایدن

وی اشاره کرد: اثرگذاری علم تولید شده و دیپلماسی علمی  معیارهای رتبه بندی دانشگاه ها در نظام لایدن هستند. در این نظام رتبه بندی، هفت شاخص برای اندازه گیری میزان اثرگذاری علمی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

گزنی افزود: این معیارها عبارتند از: کمیت تولید علم برتر، کمیت علم در تولیدات ۱ درصد، ۱۰ درصد و ۵۰ درصد برتر دنیا و سهم علم ۱ درصد، ۱۰ درصد و ۵۰ درصد برتر از کل تولید علم دانشگاه. دیپلماسی علمی از طریق میزان مشارکت بین دانشگاهی در تولید علم و نیز مشارکت بین المللی مورد سنجش قرار می گیرد.

کمیت تولید علم برتر و سهم آن  از کل تولید علم دانشگاه های کشور

معاون پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کرد: داده های نظام رتبه بندی لایدن از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) استخراج می شود، اما فقط اطلاعات ۷۵ درصد از نشریات برتر این پایگاه جهت رتبه بندی مورد استفاده قرار می گیرند.

وی گفت: به این ترتیب لایدن در محاسبه کمیت تولید علم برتر هر دانشگاه بخش محدودتری از مقالات نشریات را شمارش می کند که آنها را نشریات هسته می نامد.

گزنی افزود: برای تعیین مقالات ۱ درصد، ۱۰ درصد و ۵۰ درصد برتر، لایدن بعد از تعیین گروه موضوعی مقالات، آنها را بر حسب تعداد استنادهای دریافتی مرتب سازی می کند. به این ترتیب به عنوان مثال، ۱ درصد از مقالاتی که در حوزه ریاضیات و علوم رایانه بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند به عنوان کمیت علم ۱ درصد برتر شناخته می شوند.

دانشگاه

کمیت علم ۱% برتر

سهم علم ۱% برتر از کل علم دانشگاه

کمیت علم ۱۰% برتر

سهم علم ۱۰% برتر از کل علم دانشگاه

کمیت علم ۵۰% برتر

سهم علم ۵۰% برتر از کل علم دانشگاه

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۶

۰.۷%

۸۲

۹.۷%

۴۳۲

۵۰.۹%

دانشگاه شریف

۴

۰.۵%

۵۴

۷.۰%

۳۷۲

۴۸.۰%

دانشگاه علم و صنعت ایران

۴

۰.۵%

۵۰

۶.۷%

۳۵۸

۴۷.۷%

دانشگاه تهران

۳

۰.۵%

۵۱

۷.۶%

۳۴۵

۵۱.۶%

دانشگاه فردوسی مشهد

۳

۰.۷%

۳۹

۸.۹%

۲۰۳

۴۶.۹%

دانشگاه تربیت مدرس

۳

۰.۸%

۳۰

۸.۲%

۱۸۴

۵۱.۱%

دانشگاه صنعتی اصفهان

۲

۰.۶%

۲۰

۵.۶%

۱۶۵

۴۷.۶%

دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی

۱

۰.۲%

۲۱

۶.۵%

۱۵۱

۴۶.۳%

دانشگاه تبریز

۲

۰.۸%

۲۲

۷.۹%

۱۲۸

۴۶.۸%

دانشگاه شهید بهشتی

۳

۱.۲%

۳۲

۱۳.۱%

۱۲۳

۴۹.۸%

دانشگاه اصفهان

۲

۰.۱%

۱۸

۸.۰%

۱۱۹

۵۴.۰%

دانشگاه شیراز

۲

۰.۷%

۱۹

۹.۰%

۱۱۰

۵۱.۸%

اثرگذاری و دیپلماسی علمی محور رتبه بندی لایدن

مجری طرح رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: کمیت تولید علمی که از اثرگذاری نیز برخوردار باشد یکی از مهمترین عوامل در ارتقا رتبه دانشگاه ها است. هر چقدر میزان این کمیت اثرگذار بیشتر باشد رتبه دانشگاه نیز بالاتر خواهد رفت.

وی گفت: این پدیده تنها به رتبه بندی لایدن محدود نمی شود و در سایر نظام های رتبه بندی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. نگاهی به رتبه های دانشگاه های کشور در کمیت تولید علم ۱ درصد و ۱۰ درصد برتر بیانگر آن است که دانشگاه ها با سیاستگذاری و آموزش قادر خواهند بود تا این کمیت را تا حد مطلوب افزایش دهند.

گزنی افزود: دیپلماسی علمی علاوه بر پتانسیل ایجاد قدرت و ثروت، مستقیما باعث ارتقا سطح کیفی مقالات شده و در نتیجه اثرگذاری آن ها را افزایش می دهد، اما باید در نظر داشت که هر مشارکتی به افزایش کیفیت تحقیقات منجر نمی شود، بلکه انتخاب و تدوین یک راهبرد هوشمند در حوزه دیپلماسی علمی ارتقای کیفیت را در پی خواهد داشت.

وی یادآور شد: نتایج رتبه بندی لایدن نشان می دهد که دانشگاه های کشور در حوزه ریاضیات و علوم رایانه برای توسعه تعاملات علمی باید برنامه مشخصی را دنبال کنند.

اهمیت نظام های رتبه بندی ها

معاون پژوهشی و فناوری ISC گفت: نگاه به نظام های رتبه بندی به عنوان یک هدف مزایا و معایبی دارد، اما استفاده از آن ها به عنوان ابزاری در جهت ارتقا سطح علمی دانشگاه با درک نقاط قوت و ضعف دانشگاه و همچنین شناساندن دانشگاه در سطح منطقه و جهان مزیت عمده نظام های رتبه بندی هستند.

وی افزود: به عنوان مثال بر حسب کمیت تولید علم برتر، دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، شریف، علم و صنعت ایران و تهران به ترتیب رتبه های ۲۶، ۳۷، ۴۳ و ۵۰ آسیا در حوزه ریاضیات و علوم رایانه را کسب کرده اند. حال سوال اینجاست که تا چه اندازه دانشگاه ها در این خصوص به اطلاع رسانی در سطح آسیا پرداخته اند؟

گزنی گفت: به عنوان یک مثال دیگر و در جهت ارتقا سطح علمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در فاصله سال های ۲۰۱۴-۲۰۱۱ تعداد ۶ مقاله در مجموع مقالات یک درصد برتر دنیا منتشر کرده است. این رقم برای موسسه فناوری ماساچوست (MIT) ۳۶ است که از این لحاظ رتبه اول دنیا را در حوزه ریاضیات و علوم رایانه را در اختیار دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین برای کسب مقام اول دنیا بر حسب شاخص کمیت تولید علم ۱ درصد  برتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر می داند که نیاز به ۶ برابر کردن تولید علم خود در مجموعه مقالات ۱ درصد برتر دنیا دارد. بنابراین نظام های رتبه بندی ابزار مناسبی در جهت تعیین نقاط و ضعف و برنامه ریزی برای بهبود عملکرد پژوهشی هستند.

مجری طرح رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقات کشورهای اسلامی گفت: در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه ها با رهبر انقلاب، ایشان هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای کشور را توصیه فرمودند.

وی گفت: در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۴۵ هزار پژوهش در سطح کشور انجام شده و نتایج آن در پایگاه های معتبر ملی و بین المللی منتشر شده است. این واقعیت بیانگر ظرفیت عظیم تولید علم در کشور است. بنابراین هرچند ارتقا رتبه در نظام های رتبه بندی بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما رفع نیازهای کشور با هدایت مقالات علمی اولویت اصلی تولید علم است.

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 247 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:51

حضور نخستین محقق ایران و خاورمیانه در جمع دانشمندان یک درصد برتر روانپزشکی

کد مطلب: 37425

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۱

شاهین آخوندزاده معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین گزارش (ISI-ESI) برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه در رشته روانپزشکی در جمع دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار گرفت.

حضور نخستین محقق ایران و خاورمیانه در جمع دانشمندان یک درصد برتر روانپزشکی

به گزارش ایسنا، از بین 35 محقق کشورمان که در جمع دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار دارند، 17 نفر از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند.
30 نفر از دانشمندان یک درصد برتر در رشته فارماکولوژی، 2 نفر در رشته بالینی، 2 نفر در رشته پزشکی اجتماعی و 1 نفر در رشته روان‌پزشکی فعالیت دارند.
(ESI (Essential science indicators هر دو ماه یک‌بار محققان یک درصد برتر رشته‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی را معرفی می‌کند و هر چه تعداد دانشمندان کشورمان در این عرصه افزایش یابد، به هدف مرجعیت علمی در منطقه نزدیک خواهیم شد.
دکتر شاهین آخوندزاده که به عنوان نخستین محقق رشته روانپزشکی در ایران و خاورمیانه وارد فهرست دانشمندان یک درصد برتر شده است، تحصیلات عالی خود را در سال 1364 در رشته داروسازی دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال 1369 فارغ‌التحصیل شد.
وی در سال 1374 موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته نوروسایکوفارماکولوژی بالینی از دانشکده پزشکی دانشگاه گلاسگو شد. سپس تحصیلات فلوشیپ خود را در رشته Neuroscience دانشگاه پاریس فرانسه در سال 1378 به پایان رساند.
دکتر آخوندزاده اکنون به عنوان عضو هیات علمی و استاد گروه روانپزشکی در گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به فعالیت است

کلمات کليدی: دکتر شاهین محقق ایرانی ، دانشمندان ، قائم مقام ، شاهین آخوندزاده ، خاورمیانه ،آخوندزاده،گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

Share/Save/Bookmark

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 273 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:39

باورهای عامیانه اشتباه در مورد افسردگی

اگرچه افسردگی بیش از 10 درصد جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد اما هنوز تصورات و اسطوره ها در مورد این بیماری ادامه دارند. به منظور تسخیر افسردگی، این مهم است که در مورد آن حقایق درست به جمعیت عمومی، آموزش داده شود.

تصورات غلط درباره افسردگی، یکی از موانع اصلی برای ادامه و پیگیری روند درمان هستند.

در اینجا به برخی افسانه های رایج در مورد بیماری افسردگی و حقایق پشت این افسانه ها اشاره شده است:

افسردگی یک بیماری واقعی نیست: بسیاری از مردم به اشتباه معتقدند که افسردگی به عنوان یک ضعف شخصیت یا غم و اندوه تعریف شده است. اما باید گفت این عارضه، یک اختلال پیچیده است و آنهم با ریشه های روانی، اجتماعی و بیولوژیکی. افسردگی یک بیماری روانی است که می تواند از راه های مختلف از جمله دارو و روان درمانی اصلاح شود.

داروهای ضد افسردگی همیشه می توانند افسردگی را درمان کنند: خوشبختانه افسردگی یک اختلال قابل درمان است اما داروهای ضد افسردگی برای درمان آن کافی نیستند. در حالی که این داروها قابلیت تغییر شیمی مغز و رفع مشکلات بیولوژیکی ریشه دار را دارند، اما افسردگی گاه نیاز به روان درمانی نیز دارد.

افسردگی همیشه به خاطر یک وضعیت تلخ رخ می دهد: اگرچه رویدادهای تلخ مانند مرگ منجر به ایجاد افسردگی می شود، اما گاه این بیماری می تواند بدون هیچ رویداد منفی نیز رخ دهد، حتی زمانی که همه چیز در زندگی مثبت به نظر می رسد. غم، بی حالی، تمایل به خودکشی و … اغلب می تواند بدون توضیح و به طور ناگهانی تظاهر کند. در واقع گاه هیچ دلیل منطقی برای ابتلا به افسردگی وجود ندارد.

ابتلای والدین به افسردگی، به معنای ابتلای بقیه اعضای خانواده است: اگرچه تحقیقات نشان می دهد که افسردگی می تواند پایه های ارثی داشته باشد، اما به طور کلی مشکلات بهداشت روانی یکی از اعضای خانواده می تواند سبب این مساله را در بین افراد دیگر خانواده نیز شایع کند. اتفاقی که با دوری از عوامل خطر افسردگی، کاملا قابل پیشگیری است.

داروهای ضد افسردگی، شخصیت افراد را تغییر می دهند: داروهای ضد افسردگی با تغییر مواد شیمیایی مغز منجر به کاهش اختلالات خلقی می شوند. فکر کردن در مورد تغییر مواد شیمیایی مغز می تواند ترسناک به نظر بیاید اما این داروها تنها برای تغییر مواد شیمیایی خاصی در مغز طراحی شده اند و نمی توانند شخصیت فرد را به طور کلی تغییر دهند.

داروهای ضد افسردگی را باید تا آخر عمر مصرف کرد: این داروها به عنوان یک راهکار طولانی مدت برای درمان افسردگی مطرح شده اند. اما طول دوره درمان بستگی به شدت اختلال دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی لازم نیست بعد از دوره درمان، این داروها را در روزهای مابقی عمر خود مصرف کنند. به همین دلیل گزینه روان درمانی نیز در کنار درمان های دارویی پیشنهاد شده است و فرد افسرده می تواند راهکارهای جدید و سالم را برای مقابله با افسردگی با هدف از بین بردن نیاز به دارو بیاموزد.

افسردگی فقط مخصوص زنان است: اگرچه بنا به گزارش ها زنان دو برابر بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا می شوند، اما این بیماری مختص هر دو جنس است. در واقع نرخ خودکشی ناشی از افسردگی در مردان بالاتر از زنان است.

حرف زدن درباره افسردگی، روند آن را وخیم تر میکند: این یک تصور غلط است. بحث درباره افسردگی با دیگران احساسات مخرب را تقویت نمی کند و فرد را روی تمرکز منفی نگه نمی دارد. در واقع تنها بودن با احساسات منفی خطرناک تر است. داشتن یک شنونده حمایتی، قابل اعتماد و بدون قضاوت برای درمان افسردگی بسیار مهم است. در حقیقت گفتاردرمانی، برای درمان افسردگی های خفیف تا متوسط می تواند مفید باشد.

افسردگی جزئی از روند پیری است: بسیاری از افراد مسن، افسرده نیستند، اما اگر افسردگی در افراد مسن به وجود آید، ممکن است نادیده گرفته شود. سالمندان ممکن است غم خود را پنهان کنند و یا دارای علائم مبهمی باشند از قبیل: طعم غذاها را دوست نداشته باشند، دردهایشان بدتر شود و یا تغییر الگوی خواب داشته باشند.
-

منبع: آوای سلامت

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 239 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:39

ميگنا: همه افراد به طور طبیعی در مراحلی از زندگی‌شان به جایی می‌رسند که نیاز به تشکیل زندگی مشترک را احساس و آمادگی این کار را پیدا می کنند، ولی عواملی موجب می شود که باوجود نیاز و آمادگی‌شان، دچار شک، ترس و دودلی شوند و از ازدواج اجتناب کنند یا در مراحل بعد، از ازدواج پشیمان شوند .

ماهنامه «سپیده دانایی» با این مقدمه دیدگاه دکتر محمد‌کاظم عاطف‌وحید؛ روان‌شناس و عضو هیئت علمی انستیتو روان‌پزشکی تهران را در این باره نوشته است که با هم می خوانیم.

ریشه این مسئله را که عده‌ای از دختران یا پسران از ازدواج می‌ترسند، باید در سه عامل جست‌وجو کرد؛ عوامل خانوادگی، عوامل فردی و شخصیتی و عوامل اجتماعی.


عوامل خانوادگی
پایه‌های زندگی آینده انسان‌ها در خانواده، کودکی و تجربیات سال‌های نخستین زندگی شکل می‌گیرد و بسیاری از کسانی که با ترس از ازدواج روبه‌رو هستند، خاطرات خوشی از آن سال‌‌ها ندارند، چون به طور مداوم شاهد درگیری، ناراحتی و اختلافات والدین‌شان بوده‌اند و فکر می‌کنند ازدواج یعنی فقط زجر و دعوا و لحظات خوشی در یک زندگی مشترک وجود ندارد. مخصوصا که والدین مدام به آن ها گفته‌اند به خاطر بچه‌ها زندگی را ادامه دادند و اگر بچه‌ها نبودند، از یکدیگر جدا می‌شدند. به همین دلیل هم حس می‌کنند ازدواج یعنی گیر افتادن و زندانی شدن. وقتی این افراد بزرگ‌تر و وارد جامعه می‌شوند، اختلافات خانوادگی و طلاق‌های بیشتری را هم می‌بینند و تفکرات منفی‌شان درباره ازدواج بیشتر می‌شود و به این نتیجه می‌رسند که باید از ازدواج اجتناب کنند.


عوامل فردی
درباره عوامل فردی نیز باید گفت که ازدواج، به استقلال ذهنی، عاطفی، فردی و اقتصادی نیاز دارد. اگر افراد نتوانند از نظر عاطفی از خانواده‌شان فاصله بگیرند و این وابستگی را کم کنند، در برخورد با ازدواج دچار مشکل می‌شوند و از ازدواج می‌ترسند. تعهد، یکی دیگر از پیش‌زمینه‌های لازم برای این کار است و افراد برای تعهد داشتن باید از خودگذشتگی داشته باشند تا از فرد سوم حمایت و مراقبت کنند، کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند، این را می‌دانند یا باید بدانند که برای نگهداری زندگی مشترک، باید از بسیاری خواسته‌های فردی‌شان صرف‌نظر کنند و دست از یک‌سونگری بردارند و خودشان را در اختیار زندگی مشترک قرار دهند. وقتی دو نفر از دو خانواده، فرهنگ و تربیت متفاوت خانوادگی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، باید بهای بیشتری به وجوه اشتراک‌شان دهند تا تفاوت‌های‌شان، بنابراین به‌طور طبیعی مرد یا زنی که فکر می‌کند طرف مقابلش باید با شرایط او کنار بیاید و انتظار دارد که خودش در هیچ موردی کوتاه نیاید، از ازدواج وحشت دارد؛ چون در زندگی مشترک افراد حاضرند برای زندگی با همدیگر از خواسته‌های شخصی‌شان عبور کنند و چیزهای جدیدی به دست بیاورند و زندگی مشترک را مهم‌تر می‌دانند؛ زندگی که قرار است در آن، نیازهای هر دو طرف برآورده شود.

عامل دیگر اعتماد به‌نفس پایین است. بسیاری از افرادی که از ازدواج می‌ترسند، حس می‌کنند نمی‌توانند با فرد دیگری ارتباطی مناسب و بر مبنای عشق و احترام برقرار کنند و ترجیح می‌دهند وارد هیچ رابطه‌ای نشوند. گاهی کمبود یا نبود اعتماد به‌نفس موجب می‌شود افراد به طور مداوم فکر کنند از سوی همسر آینده‌شان طرد خواهند شد و به دلیل ترس از طرد شدن، تصمیم می‌گیرند ریسک ازدواج را نپذیرند تا بعدها طرد هم نشوند. البته در بسیاری موارد، چنین ترس‌هایی ریشه در تجربیات و مسائل خانوادگی نیز دارد؛ به این معنا که وقتی یک نفر شاهد خیانت یکی از والدین خود بوده و توسط آن ها ترک شده است، مدام این ترس را با خود به همراه دارد که کسانی که موجب به وجود آمدن و زندگی او شده‌اند، او را ترک کرده‌اند؛ بنابراین همسر او که غریبه است نیز او را طرد خواهد کرد. گاهی احساس بی‌ارزشی یا کم‌ارزشی نیز به ترس از ازدواج این افراد کمک می‌کند، طوری که آن ها مدام این جمله را تکرار می‌کنند که اگر فلانی بفهمد که من واقعاً چه کسی هستم، مرا ترک می‌کند؛ بنابراین فرد برای عدم آسیب پذیری دوباره سعی می‌کند اصلاً وارد رابطه جدیدی نشود.


مسئله بعدی، تصور غلط بعضی افراد درباره خصوصیات فیزیکی‌شان است. بسیاری از کسانی که از ازدواج می‌ترسند، تصور تحریف شده‌ای از بدن‌شان دارند و مثلاً فکر می‌کنند هیکل یا قد مناسبی ندارند یا از روابط جنسی، ترس و تصورات غلط دارند و همین مسائل به ظاهر بی‌اهمیت موجب دوری آنان از ازدواج می‌شود. گاهی خیلی از کسانی که از ازدواج می‌ترسند، نگران این هستند که خودمختاری یا کنترل زندگی‌شان را از دست بدهند، چون این افراد از نظر شخصیتی کسانی هستند که همیشه کنترل‌کننده‌ اند و می‌ترسند که با ازدواج مجبور باشند کنترل زندگی را به دست فرد دیگری بدهند، چون در زندگی مشترک، کنترل‌ها نسبی می‌شود و افراد باید بدانند که با ازدواج گاهی باید کنترل زندگی را به فرد مقابل دهند و گاهی هم خودشان کنترل را به دست بگیرند تا یک زندگی به تعادل برسد ولی وقتی کسی با تصور اشتباه خودمختاری ازدواج می‌کند، با مشکل و اختلاف روبه‌رو می‌شود. همچنین افرادی که شخصیت وابسته دارند، معمولاً به دلیل ترسِ از‌دست دادن وابستگی ترجیح می‌دهند هیچ وقت ازدواج نکنند، در حالی‌که هر تصمیمی که ما در زندگی می‌گیریم با ریسک همراه است و کسانی که ریسک‌پذیر نیستند، ازدواج نمی‌کنند چون وقتی به این مسئله فکر می‌کنند، بدترین شرایط را تصور می‌کنند.


عوامل اجتماعی
دسته سوم عوامل اجتماعی است که موضوعات گوناگونی را در برمی‌گیرد؛ اما مهم‌ترین مسئله درباره عوامل اجتماعی، مسائل اقتصادی است؛ چون جوانان این را حس می‌کنند که وضعیت مالی تأثیر بسیار زیادی در یک ازدواج دارد، اما نبود اطمینان به آینده، بی‌ثباتی شغلی و دیگر شرایط نامناسب اجتماعی موجب ترس افراد از ازدواج می‌شود، مخصوصا که می‌دانند دیر یا زود، مسئولیت مالی و تربیتی یک بچه را هم باید قبول کنند و به این ترتیب این ترس تقویت می‌شود.


چند راهکار پیشنهادی
راهکاری که این افراد باید به کار گیرند تا بر این ترس‌ها فائق بیایند، این است که در گام نخست، با این ترس مواجه شوند و سعی کنند بفهمند که ریشه ترس ‌هایشان در کجاست؟ بسیاری از این ترس ‌ها برای سال‌های متمادی در ذهن افراد ریشه دوانده، بزرگ شده است و به شکل مانع شدید و غیرقابل نفوذی جلوه می‌کند، در حالی‌که همان گونه که مشکلات و پیشینه‌های خانوادگی، تجربیات تلخ و شخصیت ضعیف افراد حقیقت دارد، به همان اندازه هم راه‌حل و راهکار پیش پای آن هاست و اگر بخواهند می‌توانند بر این ترس‌ها و مشکلات غلبه کنند. کافی است پس از ریشه‌یابی و مواجهه با ترس ‌ها، این مشکلات را با افراد معتمد و کسانی که می‌توانند به آن ها کمک کنند، در میان بگذارند. روان‌شناسان بالینی و کسانی که در امر زوج درمانی و خانواده درمانی تبحر دارند، با شیوه‌های درستی می‌توانند این افراد را راهنمایی کنند و به آن ها بگویند که چه میزان از ترس آن ها واقعی است و چه میزان به دلیل تحریف‌های فکری است.
نکته سوم آن که افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند، باید این را بپذیرند که نمی‌توانند همیشه همه‌چیز را کنترل کنند و امکان ندارد که همه مسائل ایده‌آل باشد و به دلخواه ما پیش برود و این بدان معنا نیست که افراد نمی‌توانند در ازدواج احساس خوشبختی کنند. نکته پایانی آن که تمام کسانی که تجربیات تلخی از دوران کودکی دارند، باید بدانند که باید به تفاوت‌ها توجه کنند و این مسئله را در نظر داشته باشند که قادرند به شیوه‌ای غیر از آنچه والدین‌شان زندگی کرده‌اند، زندگی کنند و یک برنامه‌ریزی، تفکر و گفت ‌وگو با همسر آینده می‌تواند بسیاری از ترس‌ ها و دودلی‌ های آن ها را از بین ببرد.

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 218 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:38

به گزارش باشگاه خبرنگاران ،عبدالغفور حسینی افزود: ساعت 13:30 ظهر امروز در خیابان ولایت، ولایت 4  بر اثر حمله افراد مسلح، یک معلم و همسرش کشته شدند.

 -
-

مدیر آموزش و پرورش ایرانشهر با اشاره به اینکه شهردارزهی معلم آموزش و پرورش ایرانشهر، همسر و فرزند خردسالش با خودروی شخصی در حال عبور از خیابان ولایت بودند، ادامه داد: طبق اظهارات  شاهدان عینی، دو فرد مسلح موتور‌سوار از طرف راننده  به خودروی فوق شلیک کردند و این معلم به همراه همسرش کشته شدند و فرزندش از این حادثه جان سالم به در برد.


حسینی با اشاره به محکومیت ‌چنین اقداماتی ‌که رعب و وحشت در جامعه ایجاد می‌کند، افزود: ‌از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی می‌خواهیم ‌همچون همیشه عاملان این جنایت را دستگیر ‌و به اشد مجازات برسانند.
 
همچنین براساس اطلاعات منابع آگاه انتظامی علت این حادثه دردست بررسی دقیق است و احتمال انگیزه‌های طایفه‌ای قوت بیشتری دارد.
 

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 281 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 4:34

به گزارش باشگاه خبرنگاران آزمایشگاه بزرگی در لندن شامل گنجینه‌ای از مغزهای انسان است که در سطل‌های پلاستیکی سفیدی نگهداری می‌شوند.

بانک مغز "دانشکده سلطنتی لندن" که زیر نظر "استیو جنتل من" (Steve Gentleman)، استاد عصب‌شناسی این دانشکده اداره می‌شود، در حال حاضر تحت پوشش مالی موسسات خیریه "بیماران پارکینسون" (Parkinson's UK) و "جامعه بیماران مالتیپل اسکلروزیس" (Multiple Sclerosis Society UK) قرار دارد.

یا حاضرید مغز خود را در راه علم اهدا کنید؟

هدف از فعالیت‌های این موسسه انجام تحقیقات بر روی مغزهای تازه و دستیابی به اکتشافات پزشکی است. بانک مغز کالج سلطنتی لندن با برخورداری از 1650 نمونه مغز، بزرگترین بانک مغز انگلستان به شمار می‌آید. گفته می‌شود در حال حاضر 11 بانک مغز دیگر در این کشور فعالیت دارند.

یا حاضرید مغز خود را در راه علم اهدا کنید؟
یا حاضرید مغز خود را در راه علم اهدا کنید؟

زمانی که مغزی به بانک اهدا می‌شود، در ابتدا آن را از وسط برش می‌دهند؛ قسمتی از آن در سردخانه قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز به موسسات تحقیقاتی منتقل شود. پیش از قرار دادن مغزهای مسطح بریده شده در سردخانه‌های عظیم، ابتدا از آن‌ها عکسبرداری می‌شود. با افزودن مواد شیمیایی خاصی به قسمت باقیمانده مغز دوام آن را برای نگهداری در گنجینه بانک افزایش می‌دهند.

یا حاضرید مغز خود را در راه علم اهدا کنید؟

فرآیند افزودن مواد شیمیایی با تغییر رنگ مغزها از صورتی مایل به خاکستری به زرد مایل به قهوه‌ای و سفت شدن سطح آن‌ها همراه است. پس از اتمام این فرآیند، مغزهای خشک شده در سطل‌های پلاستیکی جداگانه قرار می‌گیرند تا در گنجینه ذخیره شوند.

یا حاضرید مغز خود را در راه علم اهدا کنید؟

"استیو جنتلمن" با اشاره به اهمیت فعالیت‌های تحقیقاتی بانک مغز و نقش موثر اهداکنندگان در تحقق اهداف این سازمان می‌گوید: «مغزهای اهدایی زمانی به کار موسسه می‌آیند که ظرف 48 ساعت از مرگ افراد وارد مرکز شوند».

 -

منبع: Dailymail

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 311 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 20:19

به گزارش روزنامه اعتماد، رسانه‌ها به نقل از رييس محترم سازمان بهزيستي از ارسال لايحه سلامت روان به دولت و سپس از آن طريق به مجلس شوراي اسلامي خبر داده‌اند. اين قلم پيش از اين و در رسانه‌ها درباره نقص‌هاي لايحه نكاتي را گوشزد كرده است. ساير صاحبنظران و به ويژه متخصصان روانشناسي در همين زمينه نظرهايي ارايه كرده‌اند.

در ضرورت وجود قانوني براي سلامت رواني آحاد مردم ترديدي وجود ندارد اما مهم اين است كه قانون سلامت رواني بايد داراي ويژگي‌هايي باشد تا بهره كافي را براي جامعه و مردم داشته باشد. تا آنجا كه مربوط به نوشتار حاضر است از ميان ده‌ها شاخص تدوين يك لايحه خوب سلامت روان سه مشخصه اصلي از نكات حايز اهميت است كه عبارتند از: كل‌نگري، روزآمدي و جامعيت اجرايي.

١- كل نگري:
يك قانون مطلوب سلامت رواني قانوني است كه در آن دور از تقليل‌گرايي به كليه جوانب مربوط توجه شود. امروزه در هنگام بحث از سلامت رواني بيش از آنكه از نبود بيماري رواني به مثابه معيار سلامت رواني سخن گويند، از مفهوم گسترده‌تري مشتمل بر ابعاد جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي و روحاني سخن گفته مي‌شود. در اين رويكرد آدمي موجودي با ابعاد مختلف منظور مي‌شود. بديهي است نگاه چندبعدي الزامات خاص خود را در تدوين قوانين دارد. در لايحه موجود به چند گانگي يا چند لايه گي انسان بي‌توجهي شده است و از اين نظر لايحه تدويني ناقص و ابتر است.

٢-روزآمدي:
مبتني بر آنچه در بخش قبلي بيان شد امروزه سلامت رواني را نه نبود بيماري رواني منظور مي‌كنند و نه حتي صرف توانايي مقابله با فشارهاي روزمره زندگي، بلكه از سلامت رواني اجتماعي مي‌شود و منظور از سلامت هم صرفا تعاريف طيف محدود نگري كه صرفا در يك وزارتخانه تجميع يابد، نيست. سلامت را معادل wellness دانسته و آن را شامل طيف گسترده‌اي از شاخص‌هاي بهزيستي و بهباشي هيجاني و ذهني مي‌دانند. دقت شود كه تعريف جاري سلامت رواني اجتماعي حتي تعريف نهاد معتبري چون سازمان جهاني بهداشت (WHO) را نيز در مقام تعريفي محدود نگر دانسته و آن را ناقص مي‌داند.
در اين ديدگاه كل نگر و روزآمد وجود شادي و نشاط يا داشتن روحيه اميدوار، داشتن رضايت از زندگي در يك ماه گذشته در عين بهزيستي روانشناختي (كه بر اساس شش مولفه شخصي داشتن قصد و هدف و معني در زندگي، داشتن روابط مثبت با ديگران، دارابودن اختيار و خود مختاري در زندگي، توانايي چيرگي و تسلط بر محيط، خود شكوفايي و خود‌پذيري شخصي اندازه‌گيري مي‌گردد) و بهزيستي اجتماعي (كه به غلط در كشور ما به سلامت اجتماعي تعريف شده است) كه با چند معيار از جمله انسجام اجتماعي، ادغام اجتماعي، مشاركت اجتماعي، دگر‌پذيري اجتماعي و شكوفايي اجتماعي سنجيده مي‌شود، معيارهاي اصلي سلامت رواني كامل هستند.
توجه شود كه براي سنجش اين شاخص‌ها هم وجود يا نبود علايم مشكلات و بيماري‌هاي رواني مورد سنجش قرار مي‌گيرد و هم سطح و ميزان بهزيستي رواني و اجتماعي موجود در فرد. اين ديد به سلامت رواني معادل همان سلامت رواني مثبت است كه از اتفاق در متون سازمان جهاني بهداشت هم مورد بحث و اشاره قرار گرفته است.
در حقيقت در ديدگاه تازه هم جنبه‌هاي ذهني و هم جنبه‌هاي فردي و هم جنبه‌هاي اجتماعي و هم جنبه‌هاي معنوي و روحاني سلامت رواني مورد نظر است.

٣-جامعيت اجرايي:
بررسي آنچه هم اينك به عنوان لايحه سلامت رواني به دولت ارسال شده است نشان مي‌دهد كه در تهيه و تدوين آن از نظرات كليه متخصصان و صاحبنظران رشته‌هاي درگير در سلامت روان بهره نگرفته‌اند. جاي بسي شگفتي است كه نهاد متولي تهيه اين لايحه (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي) در تهيه لايحه حتي ديدگاه‌هاي تيم سلامت رواني مورد نظر خود را هم لحاظ نكرده است چه برسد به ساير متخصصان يا نهادهاي تخصصي و اجرايي كشور!!. اين غفلت به حدي است كه به جرات مي‌توان لايحه مذكور را لايحه‌اي نه براي سلامت روان آحاد جامعه ايراني بلكه لايحه‌اي دانست براي ساماندهي يك تخصص پزشكي و بيماران آن و در چنين صورتي صد البته مناسب‌تر بود تا عنوان آن هم چيز ديگري مي‌بود مثلا لايحه حقوق بيماران رواني يا لايحه ساماندهي روانپزشكي كشور!!!
دقت شود كه در اين لايحه نظرات هيچ پرستار رواني يا نهاد صنفي متولي جامعه پرستاري كشور لحاظ نشده است. ديدگاه‌هاي روانشناسان و سازمان صنفي روانشناسان و مشاوران كشور مورد نظر نبوده است. از كمتر مددكار اجتماعي اخذ نظر شده است و كاردرمانگران و ديدگاه‌هاي‌شان جايي در لايحه فوق ندارند.
خلاصه آنكه لايحه جاري در زمينه سلامت رواني پوشش لازم را براي ابعاد گسترده اين مقوله ندارد و ضرورت دارد تا با همفكري و همراهي كليه صاحبنظران كشور از رشته‌هاي مربوط به ويژه روانشناسان لايحه‌اي جامع، روزآمد و كامل براي سلامت رواني اجتماعي آحاد جامعه تهيه و تدوين كرد؛ لايحه‌اي كه با توجه به گستره مشكلات روانشناختي گريبانگير مردم راهكارهايي نيز براي بيمه‌سازي خدمات و مداخلات روانشناختي به عنوان پيش‌شرط بهره‌وري مردم از اين خدمات عرضه كند.
-

*فريد براتي سده- روانشناس

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 264 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 20:19

خبرگزاری تسنیم: دکتر کاظم قجاوند با اشاره به وضعیت فعلی آسیب‌های اجتماعی و ضرورت چاره‌اندیشی برای این آسیب‌ها، در خصوص وضعیت یک دهه آتی کشور در آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: متاسفانه در شرایط فعلی به واسطه عوامل متعدد، شاهد آسیب‌هایی هستیم که در صورت عدم چاره‌اندیشی مناسب برای آن‌ها، قطعاً در آینده با رشد فزاینده این آسیب‌ها روبرو خواهیم بود؛ به عنوان مثال در حال حاضر شاهد تغییر الگوهای اخلاقی در قشر جوان و نوجوان جامعه هستیم و امروز با پدیده تن دادن خانواده‌ها به این الگوها مواجهیم.

هشدار نسبت به افزایش طلاق و فرار دختران و کاهش سن کار کودکان در چند سال آینده

این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داد: مثلا در زمینه طلاق این انتظار وجود دارد که نرخ طلاق در چند سال آینده با شتاب فزاینده‌ای افزایش یابد و این شرایط در مورد فرار دختران از خانه و خانواده نیز کاملاً قابل پیش‌بینی است؛ از این رو لازم است با پذیرش واقعیت‌های امروز جامعه و طرح شفاف صورت مساله‌، درپی حل این مسائل با بهره‌مندی از تجارب دانشگاهی و علمی برآییم.

قجاوند با هشدار نسبت به وضعیت جامعه امروز و افزایش شتابان برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله کار کودکان گفت: متاسفانه نگاه مقایسه‌ای میان وضعیت امروز کودکان کار با آنچه ما از کار کودکان در چند سال پیش مواجه بودیم نشان می‌دهد که تعداد کودکان کار افزایش یافته است؛ شما ببیند ما تا 5 سال پیش این کودکان را فقط در چهارراه‌ها و معابر اصلی می‌دیدیم ولی امروز شاهد کار کردن کودکان در معابر فرعی نیز هستیم؛ جالب اینجا است که نگاهی به وضعیت 5 سال پیش نشان می‌دهد که در آن زمان، پسران جمعیت غالب کودکان کار را تشکیل می‌دادند ولی امروز با شرایطی مواجه شده‌ایم که شاهد دخترانی هستیم که به عنوان کودک کار در خیابان‌ها پرسه می‌زنند.

وی ادامه داد: قطعاً اگر برای وضعیت فعلی چاره‌اندیشی نشود باید در انتظار کاهش سن کار کودکان و افزایش کودکان کار در سطح جامعه باشیم و این شرایط به اندازه‌ای وخیم خواهد شد که کار کودکان نه  تنها در تهران و شهرهای بزرگ، بلکه گریبانگیر شهرها و شهرستان‌های کوچک نیز می‌شود.

انتقاد از عملکرد دستگاه‌های مسئول در آسیب‌های اجتماعی/ در برخی از آسیب‌ها شرایط نه تنها بهتر که بدتر هم شده است

این استاد آسیب‌شناسی با تاکید بر لزوم تغییر ساختار فعلی کشور در موضوع مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و ضرورت بهره‌مندی از مدیریت واحد در این بخش گفت: متاسفانه تجربه کشورهای دنیا نشان می‌دهد که ساختار فعلی ما و پراکندگی و تعدد دستگاه‌های درگیر و مسئول در موضوع آسیب‌های اجتماعی کشور، ناکارآمد بوده و ما را به نقطه مطلوب که همان کنترل این آسیب‌ها است نخواهد رساند؛ همچنین تجربه فعالیت این دستگاه در سال‌های اخیر نیز نشان داده است که شرایط ما نسبت به گذشته در برخی از آسیب‌های اجتماعی نه تنها بهتر نشده، بلکه بدتر نیز شده است. متاسفانه عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌های مسئول در این بخش باعث شده است تا فعالیت‌های انجام شده در یک راستا قرار نداشته و منجر به حصول نتیجه نشود. از این رو ما شاهد هستیم که کشورهایی که موضوع «مدیریت یکپارچه آسیب‌های اجتماعی» را دنبال کردند، بهتر از سایر کشورهای دنیا نتیجه گرفته‌اند.

وی ادامه داد: مثلا نمونه بارز این رفتارهای جریزه‌ای را در موضوع جمع‌آوری معتادان خیابانی شاهد هستیم؛‌ آنجایی که هریک از دستگاه‌های مسئول مثل نیروی انتظامی، شهرداری، بهزیستی، وزارت بهداشت و ... وظیفه مشخصی دارند که متاسفانه به دلیل عدم تعامل مناسب و برخی مشکلات دیگر، این دستگاه‌ها به صورت هماهنگ عمل نمی‌کنند و طبعاً نیز عملکرد دستگاه‌های فعال، نتیجه بخش نخواهد بود؛ به عنوان نمونه در همین موضوع، ما مواجه هستیم با جمع‌آوری معتادان توسط نیروی انتظامی ولی به واسطه مشکلات شهرداری، مکانی برای نگهداری آن‌ها وجود ندارد و وقتی هم که مشکل محل نگهداری حل می‌شود، می‌بینیم که بهزیستی و یا سایر دستگاه‌های مسئول، به دلایل مختلف، قادر به ارائه خدمات به این بخش نیستند و این داستان ادامه دارد.

کانون اصلاح و تربیت آفریقای جنوبی 20 نوجوان مجرم دارد و کانون اصلاح استان تهران 400 نوجوان مجرم!

قجاوند با تاکید بر لزوم بازنگری در برخی از حوزه‌ها نیز اضافه کرد: یکی دیگر از مسائل مورد توجه، بهره‌مندی از تجارب سایر کشورها است مثلاً در مرکز نگهداری نوجوانان مجرم کشوری مثل آفریقای جنوبی، تنها 20 نوجوان وجود دارند ولی در کانون اصلاح و تربیت استان تهران، 400 نوجوان حضور دارند؛  از این رو باید گفت در تعریف نگاه مجرمانه، هماهنگی میان نهادهای اجتماعی و قضایی وجود ندارد. علاوه بر این در نگاه خُرد نیز نگاه قضات به جرم‌های واحد، متفاوت است؛ از این رو ما باید با مدلی بومی، سعی در کاهش جرم‌انگاری رفتار نوجوانان داشته باشیم و با تکیه بر مجازات‌های جایگزین حبس، از زمینه‌های افزایش آسیب‌ این نوجوانان بکاهیم. لذا در نگاه کلان، مشاهده می‌شود که قطعات پازل دستگاه‌ها در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی، به شکلی نیست که در جهت کنترل آسیب‌ها حرکت کند و از این رو باید در نگاهی کلان، مدیریتی واحدی بر آسیب‌های اجتماعی اعمال کرد.

در برخی موارد وجود آسیب‌ها را قبول نمی‌کنیم/ در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی صادق و واقع‌بین باشیم

قجاوند افزود: متاسفانه یکی از مشکلات موجود در کشور ما این است که ما با خودمان در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی صادق نیستیم چراکه به عنوان نخستین قدم باید در نگاهی واقع بینانه و جسورانه بپذیریم که این مشکلات و آسیب‌ها در کشور وجود دارد، بعد از آن است که باید با بهره‌مندی از نظریات علمی و آکادمیک، ساختار مناسب را در این بخش طراحی کرده و با راه‌اندازی ساز و کار پیشگیری اولیه، برای کنترل نهایی این آسیب‌ها چاره‌اندیشی کنیم. این در حالی است که متاسفانه امروز نگاهمان به آسیب‌های اجتماعی در برخی موارد یا نگاهی غیر علمی است یا صادقانه نیست و این آسیب‌ها را قبول نمی‌کنیم و زمانی هم این آسیب‌ها را می‌پذیریم که دیر شده است.

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 276 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 20:19

شخصیت ورزشی شما چیست؟
برای این که ورزشی پیدا کنید که مناسب شما باشد و از انجام آن لذت ببرید، باید ورزشی را جستجو کنید که با شخصیت شما هماهنگ باشد.
ما در اینجا پنج شخصیت ورزشی را به شما معرفی میکنیم که با استفاده از آنها بتوانید ورزش مناسب شخصیت خویش را تشخیص دهید. سپس تمرینات متناسب با شخصیت خویش را مطالعه کنید. ما حتی توصیه هایی برای به دست آوردن انگیزه به شما ارائه خواهیم داد.
شخصیت ورزشی شماره 1. شما ترجیح میدهید عرق نکنید.
برای اینکه راجع به بدن خویش و تحرک آن احساس خوبی داشته باشید، لازم نیست حتما عرق کنید.
تمرینات مناسب: ورزشی را انتخاب کنید که اساس آن، حرکتهای کششی یا ملایم باشد. ورزش‌هایی مثل یوگا یا تای چی.
برای شروع می‌توانید از فیلمهای آموزشی استفاده کنید. پیاده روی نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. پیاده روی برای قلب و ریه شما مناسب است حتی زمانی که عرق نکنید.
بهترین انگیزه شما برای ورزش: با اهداف کوچک شروع کنید. چرا؟ چون شما می‌توانید به سرعت از پس یک هدف کوچک بر بیایید و این باعث بالا رفتن انگیزه شما خواهد شد. به علاوه این طور احتمالا کمتر عرق می‌کنید!
برای مثال با 10 دقیقه ورزش در روز شروع کنید. سپس آن را به سه دوره 10 دقیقه‌ای افزایش دهید. می‌توانید یک دوره را اول صبح داشته باشید، یکی را میان تکالیف‌تان و بعدی را قبل از خواب انجام دهید.
شخصیت ورزشی شماره2. شما از تمرینات تکراری خسته می‌شوید.
تمرینات تکراری شما را خواب آلوده می‌کند؟ شما میتوانید دو یا چند ورزش را همزمان تمرین نمایید.
تمرینات مناسب: شما می‌توانید دو فعالیت ورزشی را همزمان پیگیری کنید. مثلا می‌توانید یکی را دوشنبه و دیگری را پنجشنبه آموزش ببینید.
اگر می‌خواهید بدوید یا پیاده روی کنید، می‌توانید در طی مسیر به کتاب‌های صوتی گوش دهید. برای اینکه بی‌حوصله و کسل نشوید می توانید هر از گاه مسیر حرکت خود را تغییر دهید.

بهترین انگیزه شما برای ورزش:
سعی کنید هربار که می‌خواهید ورزش کنید از تمرینات متفاوتی استفاده کنید تا شادابی بیشتری داشته باشید و کسل نشوید. مثلا 5 دقیقه دوچرخه سواری کنید، 10 بار دراز و نشست بزنید، 5 بار حرکت شنا را انجام بدهید، 10 بار حرکتهای کششی برای لمس انگشت پایتان را انجام دهید. سپس دوباره این دوره را از اول تکرار کنید.
شخصیت ورزشی شماره3: شما حرکات ورزشی شدید را می‌پسندید.
شما دوست دارید خود را تحت فشار قرار د هید و ورزش‌های سخت را انجام دهید. شما دوست دارید ورزشهای رقابتی را انجام دهید و یا بعد از اتمام تمرین در تمام بدنتان احساس کوفتگی لذتبخشی داشته باشید.
تمرینات مناسب: در یک رقابت شرکت کنید، مثلا یک مسابقه پیاده روی 5 کیلومتری. اهداف هفتگی تعیین کنید. از یک برنامه موبایل برای اندازه گیری میزان پیاده روی یا دویدن خود استفاده کنید تا بتوانید پیشرفت خود را پیگیری کنید.
اطمینان حاصل کنید که اهدافتان واقعی است و به تدریج شدت فعالیتها را افزایش دهید. اگر ناگهان بیش از توان خویش فعالیت کنید ممکن است با شکست مواجه شوید و یا دچار آسیب دیدگی شوید. از یکی از دوستانتان، افراد خانواده و یا یک مربی بپرسید که آیا اهداف شما واقع گرایانه است.
بهترین انگیزه شما برای ورزش: برای افزودن انگیزه خود تمرینات خود را شجاعانه‌تر کنید. صخره نوردی یا اسکیت سواری را امتحان کنید. اگر آب را دوست دارید ورزش‌های قایقرانی را امتحان کنید. فراموش نکنید که همواره باید مسائل ایمنی را رعایت کنید و یک متخصص را در کنار خود داشته باشید تا شما را راهنمایی کند. شما حتما باید مطمئن باشید که این ورزش‌ها را در محیطی ایمن انجام می‌دهید. این گونه نگرانی‌ای برای والدین‌تان ایجاد نمی‌شود و مهارتی نیز خواهید آموخت.
شخصیت ورزشی شماره4: شما کاملا احساس ناهماهنگی می‌کنید.
ممکن است شما در درس‌هایتان موفق باشید و موضوعات جدید را به سرعت یاد بگیرید، اما زمانی که نوبت به تحرک میرسد شاید انتظار داشته باشید که قبل از تمرین کردن، یک شبه قهرمان شوید.
تمرینات مناسب: ورزشهایی را امتحان کنید که بیشتر شبیه بازی باشند، ورزشهایی مثل پینگ پنگ، کروکه، بدمینتون، فریزبی و هر چیزی که باعث تحرک شما شود. می‌توانید به کلاسهای آموزشی بروید. یا میتوانید موسیقی بگذارید و با آن حرکات موزون انجام دهید. مهم نیست اگر ناهماهنگ باشید آنچه مهم است تنها اینست که تحرک داشته باشید و خوش بگذرانید.

بهترین انگیزه شما برای ورزش:
اگر دسترسی به باشگاه ورزشی دارید، وزنه زدن را امتحان کنید. در روز اول، یک مربی ورزشی و یا کسی که واجد شرایط است می تواند به شما نحوه استفاده از دستگاه های بدنسازی را نشان دهد. معمولا ورزش کردن با این دستگاه ها نیاز چندانی به هماهنگی ندارد.
وزنه زدن و کار با دستگاه های بدنسازی ترکیب بدن شما را بهبود میبخشد، شما را قوی تر میکند و به شما احساس سالم بودن می‌دهد.
شما شاید ترجیح بدهید ورزش برایتان یک فعالیت اجتماعی باشد. اگر این طور است به کلوپ‌های ورزشی بپیوندید. این گونه در کنار دوستانتان از ورزش لذت خواهید برد.

شخصیت ورزشی شماره5: شما زود ناامید می‌شوید.
وقتی که شروع به ورزش می‌کنید نباید انتظار پیشرفتی ناگهانی داشته باشید. اگر خود را با دیگران مقایسه کنید قضیه چالش برانگیزتر می‌شود. به خاطر داشته باشید که افراد با هم تفاوت دارند و هر کدام استعدادهای خاص خود را دارند.
تمرینات مناسب: می‌توانید هر ورزشی را انتخاب کنید، منتها سعی کنید به تدریج و قدم به قدم به اهداف خود نزدیک شوید. هر بار که تمرین میکنید بر کارهایی که انجام می‌دهید تمرکز کنید نه بر کارهایی که نتوانستید انجام بدهید. خود را در حال رسیدن به اهدافتان تصور کنید. اگر هدف شما اینست که دونده خوبی بشوید خود را تصور کنید که به خط پایان مسابقه رسیده اید. اینگونه از "من نمیتوانم" به "من اینکار را انجام خواهم داد" میرسید.
بهترین انگیزه شما برای ورزش: خود را با خودتان مقایسه کنید. ابتدا بر تداوم تمرین خود تمرکز کنید. سعی کنید بیشتر روزها تحرک داشته باشید. کاری انجام دهید تا از پیشرفتتان احساس خوبی به شما دست دهد، برای مثال هر روزی که تمرین ورزشی خود را کامل کردید در تقویم خود جلوی همان روز یک ستاره بکشید. مدت زمانی را که صرف انجام تمرین کردید یادداشت کنید و تمرینات خود را هر ماه با ماه قبل مقایسه نمایید.
به پیشرفتهایی که پس از مدتی ظاهر میشوند توجه کنید مثلا اینکه چه مدت طول میکشد تا خسته شوید و از نفس بیفتید، بعد از انجام تمرین در بدنتان چقدر احساس خوشایندی دارید و چه میزان انرژی که در هنگام انجام حرکات ورزشی صرف می‌کنید.

 دوستداران ارتباط جمعی: ورزشهای تیمی

اگر برای تیم مدرسه خود انتخاب نشدید نگران نباشید. می‌توانید به کلاس‌ها و باشگاه‌های ورزشی بروید. در آنجا همه می‌توانند در فعالیت‌های ورزشی شرکت کنند. شما می‌توانید در کلاسهای فوتبال، والیبال، بدمینتون، تنیس یا هر کلاسی که علاقه‌مندید شرکت کنید. هیچ وقت برای شروع یادگیری یک ورزش جدید دیر نیست.
با هم تیمی‌های خود صحبت کنید؛ همچنین دوستانتان را دعوت کنید تا به آن کلاس ورزشی بپیوندند و یا آنها را دعوت کنید تا با شما فوتبال یا بسکتبال بازی کنند. به یاد یاد داشته باشید که لازم است روزی 1 ساعت تحرک داشته باشید.

آدم‌های با انرژی: تمرین برای شرکت در مسابقه‌های ورزشی

دویدن یکی از بهترین ورزشهاست؛ هم برای قلب و ریه مفید است و هم استخوانها را قوی می‌کند. همچنین وقتی در یک مسابقه دو، یک دونده دیگر را پشت سر می‌گذارید احساس خوبی پیدا می‌کنید! اما دویدن بیشتر رقابت با خودتان است.
در ابتدا برای تفریح بدوید. 1 یا 2 ماه قبل از مسابقه هر هفته برای خود اهداف کوچکی تعیین کنید. هفته اول یک مایل بدوید، هفته دوم 2 مایل، کم کم می‌توانید دویدن را با پیاده روی ترکیب کنید. به یاد داشته باشید اگرچه نام این ورزش دویدن است، اما می‌توانید گاهی نیز پیاده رویی کنید.

علاقه‌مندان به کارهای نمایشی: اسکیت سواری کردن

با اسکیت سواری عضلات شکم خود را محکم می‌کنید و تعادل خود را افزایش می‌دهید. از یک مربی بخواهید به شما در مورد انتخاب کلاه ایمنی و محافظ کمک کند و به طور کلی مسائل مربوط به ایمنی را به شما آموزش دهد.
اگر هنوز هم نمی‌توانید هنرنمایی کنید از تلاش دست برندارید. می‌توانید در پارک‌های مخصوص در زمینی صاف_دور از محل عبور وسایل نقلیه_ تمرین کنید تا مهارت بیشتری پیدا کنید. اسکیت سواری یک ورزش عالی است و قدرت شما را افزایش می‌دهد.

دوستداران طبیعت: پیاده روی و قایقرانی

اگر راه‌پیمایی در طبیعت، ماهیگیری و یا قایق رانی را دوست دارید، احتمالا از رفتن به طبیعت خوشحال می‌شوید. اما اگر نیاز به ابزارهای مناسب دارید می‌توانید به فروشگاه‌های کالاهای ورزشی دست دوم مراجعه کنید.
برای لذت بردن از راه‌پیمایی، شما فقط نیاز به کفش مناسب دارید برای اطمینان از امنیت خود به همراه یک دوست بروید. برای اینکه بیشتر لذت ببرید آن را یک سفر تفریحی در نظر بگیرید، از خودتان یا شگفتی‌های طبیعت عکس بگیرید. بیرون رفتن می تواند آرامش بخش باشد و خلق و خوی خود را بهبود ببخشد.

روح‌های رها: یوگا
یوگا شما را انعطاف پذیر و آرام می‌کند و می‌تواند شکم شما را سفت کند. می‌توانید در کلاس‌های یوگا شرکت کنید و یا در خانه با DVD تمرین کنید.
انواع کلاس‌های یوگا را به شما معرفی می‌کنیم:
کلاس های هاتا و لینگار کلاسهای ملایمی هستند.
کلاسهای آشتانگا، وینیاسا و یوگای قدرتی، سریعتر هستند.
کلاسهای بیکرام شدیدتر هستند.

دوستداران تنهایی: شنا
وقتی شنا می‌کنید تمام بدنتان ورزش می‌کند. این ورزش زمانی را برای شما مهیا می‌کند تا در سکوت و تنهایی بیندیشید. نیم ساعت پا دوچرخه زدن می‌تواند مثل انجام ایروبیک باشد و در آب شما احساس بی‌وزنی می‌کنید.
اگر هنوز شنا کردن را بلد نیستید می‌توانید به کلاسهای آموزش شنا برای بزرگسالان یا کلاسهای خصوصی شنا بروید.

علاقه‌مندان به هیجان: صخره نوردی

آیا از هیجان و کارهای دشوار لذت می‌برید؟ صخره نوردی به شما یک هدف بلند پروازانه و مقدار زیادی هیجان می‌دهد. این کار برای پرورش ماهیچه‌هایتان مناسب است و به تقویت حفظ تعادل شما کمک می‌کند.
برای امتحان کردن این کار هیجان انگیز که آدرنالین زیادی در بدن شما ترشح می‌کند، ابتدا در سالن‌های ورزشی با دیوارهای صخره نوردی تمرین کنید. در اینجا می‌توانید بهترین تکنیک‌ها، شیوه گذاشتن دست و مهار ایمنی را یاد بگیرید.

دوستداران تفکر و اندیشه: کاراته

شاید مردم فکر کنند ورزش‌های رزمی فقط برای مبارزه هستند. اما تمرکز آنها بیشتر بر آرامش درون، پرورش ماهیچه‌ها و به سرعت واکنش نشان دادن است. می‌خواهید آنها را امتحان کنید؟ خیلی از کلاسهای کاراته به شما اجازه می‌دهند که جلسه اول را رایگان استفاده کنید تا متوجه شوید به آن علاقمندید یا خیر.
ایکیدو و کونگ فو دو نمونه از ورزش‌های دفاع شخصی محبوب هستند. تای چی نیز به یوگا شباهت دارد.
با ورزشهای رزمی ذهنتان نیز به همراه بدنتان آرامش خواهد یافت.

دوستداران مطالعه: هدفون در گوش خود بگذارید.
شاید شما بیشتر دوست دارید یک کتاب را مطالعه کنید تا اینکه به باشگاه بدنسازی بروید. اگر این طور است می‌توانید برای زمان‌هایی که ورزش می‌کنید یک کتاب صوتی تهیه کنید. میتوانید زمانی که در اطراف محله‌تان پیاده روی می‌کنید، یا روی تردمیل راه می‌روید با هدفون به کتابهای صوتی گوش دهید.
اگر در روز فعالیت کنید بهتر میتوانید مطالعه کنید و شب‌ها نیز خواب راحت تری خواهید داشت.

مدیران آینده: گلف

خیلی از افراد وقتی بزرگتر می‌شوند بازی هایی مثل فوتبال و والیبال را کنار می‌گذارند، اما بسیاری همچنان به گلف بازی کردن ادامه می‌دهند. بسیاری از مدیران درحین بازی گلف، مبادلات تجاری خود را با یکدیگر انجام میدهند. شما به عنوان مدیر آینده می‌توانید از هم اینک این ورزش را تمرین کنید!

دوستداران بازی: اتاق بازی

اگر دوستدار بازی های رایانه‌ای و گیم هستید می‌توانید بازی‌هایی را انتخاب کنید که تحرک داشته باشند. می‌توانید از بازی‌‌های رقص یا بوکس استفاده کنید. انجام این بازی‌ها مثل شرکت در کلاسهای ایروبیک است. یا می‌توانید بازی هایی مثل پینگ پنگ یا بدمینتون را انجام دهید. آنها شاید چندان شدید نباشند، اما باعث می‌شوند که تحرک داشته باشید و احساس خوبی پیدا کنید. هنگامی که بدن شما تحرک داشته باشد مواد شیمیایی در مغز شما ترشح خواهند شد که به شما احساس خوشایندی می‌بخشند.

دوستداران تفریح و شادی: زومبا

میخواهید با دوستانتان به جایی تفریحی بروید؟ هر هفته یک بار به جای رفتن به بازار و پاساژها به کلاس زومبا بروید. زومبا تلفیقی از رقص‌های لاتین، هندی و ایروبیک است.
در یک کلاس زومبا نام نویسی کنید. جلسه اول کمی زودتر بروید تا به معلم‌تان بگویید که تازه وارد هستید. اگر هیچ کلاسی در نزدیکی شما وجود ندارد، به دوستان‌تان زنگ بزنید و با استفاده از دی وی دی های آموزشی در خانه با هم تمرین کنید. رقص برای قلب شما مفید است و می‌توانید همراه دوستان‌تان تفریح کنید.

 

مترجم: پ. م.
منبع:راسخون

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 269 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 18:03

آخرين توصيه ها به كنكوري ها براي استفاده از فرصت هاي باقيمانده

چند سالی است که تعداد کنکوری‌ها کمتر شده، ظرفیت دانشگاه‌ها بیشتر شده و دانشگاه‌های مختلف به تعداد بیشتری دانشجو پذیرش می‌کنند ولی همچنان تب کنکور پابرجاست و همچنان جوانانِ پشت کنکور برای قبولی دانشگاه با استرس‌های خاص کنکور مواجهند.

برخی به کلاس‌های تست‌زنی می‌روند برخی در آزمون‌های مختلف شرکت می‌کنند و برخی دیگر در منزل یا کتابخانه خودشان تست‌زنی می‌کنند.

نظر کارشناسان این است که آمادگی برای کنکور سه مقطع طلایی دارد، تابستان، عید نوروز و یک ماه آخر مانده به کنکور؛ که هر کس از این سه مقطع نهایت استفاده را ببرد می‌تواند در کنکور موفق باشد.

روش صحیح مطالعه در یک ماه آخر کنکور دغدغه بسیاری از کنکوری‌هاست.

 کارشناسان می‌گویند در این یک ماه آخر مرور جامع همه دروس مهم است.

کارشناسان آموزشی به کنکوری‌های اینگونه توصیه می‌کنند که سراغ یادگیری مطالب جدید نروید، مطالب یاد گرفته شده را طوری تمرین کنید که کاربردی شده و تبدیل به مهارت شود، کلاس‌های یادگیری تعطیل شود.

ساعت خواب و بیدار شدنتان را مطابق کنکور (10 شب تا 6 صبح) عادت دهید.

ساعات درس خواندن را افزایش ندهید بلکه اگر ممکن بود حتی مقداری کم کنید.

فقط از منابع و جزواتی که خوانده‌اید دوره کنید و از منبع جدید استفاده نکنید.

مرور بخش‌هایی که زیر آن خط کشیده‌اید یا به روش‌های مختلف دیگری برجسته کرده‌اید مهم است.

لازم است برای یک ماه آخر برنامه روز به روز دقیق و حساب شده‌ای داشته باشید.

بر اساس گزارشات و ارزیابی‌هایی که از سرعت مطالعه دروس مختلف دارید و با توجه به منابعی که باید بخوانید با دقت تمام وقت لازم برای هر درس را محاسبه و کنار بگذارید و اگر مجموع این وقت از وقت واقعی و مفید شما فراتر رفت از منابع تعیین شده قسمت‌های کم اهمیت‌تر را حذف کنید و برنامه تنظیم شده را با واقعیت و توانایی‌های خودتان مطابق کنید. 

بعدازظهر جمعه در این هفته‌های پایانی بسیار مهم است و شما باید در این روزها برنامه هفته بعد را با دقت تنظیم کنید.

بیش از همه این‌ مسائل حفظ آرامش و مرور دروس بدون استرس بسیار اهمیت دارد که با توجه به ماه رمضان، کنکوری‌ها می‌توانند از فضای معنوی بهره برده و استرس خود را کاهش دهند.

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 257 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 18:03

آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان

اعلام نتایج آزمون مدارس تیزهوشان (استعدادهای درخشان)

کد مطلب: 37212

تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۶

نتایج آزمون ورودی مدارس سمپاد، هفته اول تیرماه 1395 اعلام خواهد شد.

اعلام نتایج آزمون مدارس تیزهوشان (استعدادهای درخشان)

لينك استانها بعد از اعلام نتايج فعال خواهد شد/ در حال بروزرساني
به گزارش ميگنا آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اوّل و دوم استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵، روزهای پنج‌شنبه 23 و جمعه 24 ارديبهشت ماه در سراسر کشور برگزار شد.
در آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اوّل استعدادهای درخشان، حدود ۱۷۴٬۰۰۰ داوطلب شرکت داشتند که از این تعداد، نزدیک به ۱۵٬۵۰۰ نفر پذیرفته خواهند شد.
در آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ دوم استعدادهای درخشان نیز حدود ۶۴٬۰۰۰ داوطلب حاضر بودند که از این تعداد، حدود ۵٬۵۰۰ نفر به دانش‌آموزان دبیرستان‌های دورۀ دوم استعدادهای درخشان افزوده خواهند شد.

سایت رسمی مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان

سامانه دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش

کلمات کليدی: تیزهوشان،نتایج،مدارس،مدارس تیزهوشان،سمپاد،مدارس سمپاد،مدارس استعداد درخشان،درخشان،آزمون ورودی،نتایج تیزهوشان،آزمون ورودي دبيرستان‌هاي دورۀ اوّل و دوم استعدادهاي درخشان

Share/Save/Bookmark

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 257 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 15:27

استرس شغلی، نوعی اختلال مزمن روانی است که در اثر شرایط سخت کاری به وجود می آید و تاثیر مستقیمی بر عملکرد فردی و سلامت جسمی و ذهنی افراد تاثیر می گذارد.
بر اساس مقاله ای که در وبسایت MD منتشر شده است، بسیاری از نکات در زندگی روزمره می تواند باعث بروز استرس شود مانند کار نکردن یک دستگاه کپی یا نبودن آنتن تلفن همراه هنگامی که می خواهید یک تماس اضطراری برقرار کنید.
استرس ممکن است ناشی از کار بیش از اندازه یا عدم علاقه به شغل فرد باشد. درگیری با رئیس، همکاران، و مشتریان یکی دیگر از علل عمده استرس است. این طبیعی است که برخی افراد در انجام امور روزمره خود استرس داشته باشند. استرس باعث افزایش سرعت هورمون ها و تنفس می شود. در برخی از موارد استرس می تواند مفید واقع شود به طوری که باعث ایجاد تمرکز بر یک پروژه بزرگ و انجام هر چه بهتر آن شود. اما استرس بیش از حد و همیشگی مشکل ساز خواهد بود. به طور کل می‌توان گفت استرس شغلی بخش جدایی ناپذیر هر حرفه ای است .
برخی از مشاغل که به مشاغل سخت مشهور هستند در صد بیشتری از استرس شغلی را جذب می کنند و برخی دیگر استرس کمتری دارند.
محققان آمریکایی در سال 2016 در یک پژوهش به بررسی میزان استرس مشاغل مختلف پرداخته اند و به نتایج جالبی رسیده اند. در این پژوهش پرسنل نظامی داوطلبان سربازی با 84.4 درصد به عنوان پر استرس ترین مشاغل و تحلیگران امنیتی اطلاعات با 3.8 درصد به عنوان کم استرس ترین مشاغل شناخته شده است.
جدول قسمت قرمز مربوط به مشاغل پرتنش‌ است و رتبه‌های استرس برای آن‌ها بالاتر از حد متوسط است.
مشاغلی که با رنگ آبی نشان داده شده‌ است، رتبه‌های پایین‌تر فشار کاری را به خود اختصاص می‌دهند.
تحلیل‌گر و مسئول امور امنیتی اطلاعات با توجه به شاخص‌های مورد استفاده محققان کم‌استرس‌ترین شغل سال 2016 در آمریکا شناخته شده است.
اگر می توانید زیر فشار زیاد کار کتید و با استرس کنار بیایید این شغل ها را انتخاب کنید.
نتایج این تحقیقات در سایت CareerCast.com منتشر شد و در آن بیش از 200 شغل را بر اساس محیط کار، رقابت شغلی و ریسک هر کدام پرداخته و براساس میزان استرس درجه بندی شد. تونی لی، ناشر این مقاله سايت فوق نوشت: «فرصت‌های رشد بالای میدانی و حداقل ریسک های سلامتی در محیط کار خوشایند و کم استرس، سبب می شوند کە شغل استادی دانشگاه، آرزوی بسیاری از جستجوگران شغل باشد.»
بر اساس این تحقیقات تحلیگران امنیتی اطلاعات به عنوان کم استرس ترین شغل قرار گرفت. متخصص سونوگرافی، استاد دانشگاه و تکنسین سوابق پزشکی هم توسط این پایگاه اینترنتی بە عنوان کم استرس ترین حرفه ها درجه بندی شدند.
از شغل های کم استرس دیگر نیز می توان به تکنسین آزمایشگاه پزشکی، جواهر فروش، متخصص شنوایی سنجی، متخصص تغذیه و کتابدار اشاره کرد. از پر استرس ترین شغل های این لیست می توان به پرسنل نظامی داوطلبان سربازی، آتش نشان، خلبان خطوط هوایی و افسر پلیس اشاره کرد. سایر این مشاغل به ترتیب لیست منتشر شده در سایت مذكور عبارتند از؛ مدیریت بحران، روابط عمومی، مدیر ارشد شرکت های بزرگ ،گوینده، روزنامه نگار و راننده تاکسی.

ايسكانيوز

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 232 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 12:46

تغییر حجم ماده خاکستری در مغز خانم ها در این دوران

کارشناسان در تحقیقات خود دریافتند که مغز بانوان در دوران قاعدگی  دارای تغییرات مختلفی می شود که به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی ، هورمونی و نیز کاهش حجم ماده خاکستری مغز رخ می دهد.

گفتنی است، در طول چرخه قاعدگی اغلب زنان با درد مواجه می شوند و به جز درد تغییراتی در خلق و خوی آنها رخ می دهد که دراثر ترشح هورمون های استروژن، پروژسترون و تستوسترون است.

این تحقیقات که در مجله PNAS نیز به چاپ رسیده است نشان می دهد علاوه بر ترشح هورمون ها میزان حجم قسمت هیپوکامپ، هیپوتالاموس و آمیگدال  مغز زنان نیز در این زمان تغییر می کند و کوچک می شوند.

بخش هیپوکامپ اثری مستقیم بر یادگیری مهارت های جدید ، حافظه و آموزش دارد و به همین دلیل زنان در هنگام سیکل قاعدگی معمولاً با افت راندمان درسی و کاری مواجه می شوند ولی این حالت موقت است و بلافاصله پس از پایان سیکل قاعدگی وضعیت ماده خاکستری ، تعادل هورمون ها  و نیز اندازه ماده هیپوکامپ مغز آنها به حالت عادی باز می گردد.

کارشناسان بر همین اساس تعبیر می کنند که چرا زنان قبل از سیکل قاعدگی دارای انرژی مضاعف هستند و احساس شجاعت و علاقه به  انجام ورزش درآنها بیشتر است، این عامل به دلیل افزایش سطح هورمون استروژن در بدن است که باعث می شود هورمون های کورتیزول و آدرنالین در بدن سرکوب شوند که عامل استرس و نگرانی در حالت عادی در بدن انسان ها هستند.

همینطور زنانی که دچار درد قاعدگی بیشتر به نسبت سایر زنان هستند با کاهش حجم ماده خاکستری به میزان بالاتر مواجه می شوند و بازده کارایی آنها کاهش می یابد.

کارشناسان به بانوان توصیه می کنند در طول دوران قاعدگی علاوه بر استراحت و تغذیه مناسب از انجام فعالیت هایی چون تصمیم گیری های مهم و یا کارهای پراسترس پرهیز کنند زیرا به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی امکان تصمیم گیری های اشتباه وجود دارد.

درک نوسانات مغزی زنان در دوران قاعدگی می تواند به پزشکان کمک کند تا بهتر بتوانند وضعیت روحی و روانی بانوان را در این دوران درک کنند و راهکارهایی برای افزایش سطح بهره وری کاری و تحصیلی بانوان ابداع کنند.

منبع: Health

کلمات کليدی: مغز،قاعدگي،پريود،درد قاعدگی،خانم ها،هیپوکامپ

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 286 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 12:46

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور

افزایش ازدواج بالای سن متعارف در کشور

کد مطلب: 37416

تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۵

«ازدواج بالای سن متعارف در کشورمان رو به افزایش است. به عبارت دیگر از هر ۱۰ ازدواج برای آقایان یک ازدواج بالای ۳۵ سال رخ داد، ضمن اینکه ۱۴ درصد ازدواج‌ها برای خانم ها بالای سن متعارف و بیش از ۳۰ سال است.»

روزنامه آرمان: این اظهارات  مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور در حالی انجام داده است که بر اساس آخرین آمارها در ایران بیش از ۱۱ میلیون جوان ازدواج نکرده‌اند و هشدار‌ها در این زمینه جدی تر شده است. با وجود اینکه ازدواج پیکره یک زندگی را شکل می دهد و تداوم نسل ها در گرو ازدواج است، اما بررسی ها نشان می دهد که بی میلی جوانان به ازدواج نشانه ای از تجردگرایی است و به نوعی ازدواج در اولویت چندم جوانان قرار دارد که همین امر نشان دهنده بی توجهی نسل جدید به تشکیل خانواده است. تجردگرایی جدا از مشکلات روانی، تبعات اجتماعی و خانوادگی نیز دارد. همچنین با کاهش ازدواج و افزایش تجردخواهی موجی از نگرانی در خانواده‌ها به راه افتاده و موضوع ازدواج‌های دیرهنگام و در نهایت تجردخواهی را به مهم‌ترین بحث در جامعه تبدیل کرده است.

افزایش ازدواج بالای سن متعارف درایران

محزون درباره شمار ازدواج‌ها در سال ۹۴ اظهار کرد: در سال گذشته ۶۸۵ هزار و۳۵۲ ازدواج ثبت شد که بیشترین ازدواج برای خانم‌ها در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله و برای آقایان ۲۵ تا ۲۹ ساله گزارش شد. او در ادامه سن متعارف برای ازدواج جوانان ایرانی را برای دختران ۱۵ تا ۲۹ سال و برای پسران ۲۰ تا ۳۴ سال عنوان کرد و در عین حال گفت: ازدواج بالای سن متعارف در کشورمان رو به افزایش است. به عبارت دیگر از هر ۱۰ ازدواج برای آقایان یک ازدواج بالای ۳۵ سال رخ داد، ضمن اینکه ۱۴ درصد ازدواج‌ها برای خانم ها بالای سن متعارف و بیش از ۳۰ سال است.

به ازای هر ۲ خانوار یک جوان هرگز ازدواج نکرده


محزون در ادامه به موضوع جمعیت مجردان کشور اشاره کرد و گفت: آمار جوانان هرگز ازدواج نکرده و در سن ازدواج در کشور طبق آخرین سرشماری انجام شده توسط مرکز آمار ایران ۱۱ میلیون و ۲۴۰ هزار تن است؛ یعنی به ازای هر دو خانوار یک جوان هرگز ازدواج نکرده در کشور داریم که پنج میلیون و ۵۷۰ هزار پسر و پنج میلیون و ۶۷۰ هزار دختر در سن ازدواج در زمره افراد هرگز ازدواج نکرده قرار گرفته اند.

او همچنین آمار جوانان هرگز ازدواج نکرده و بالاتر از سن متعارف را یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: ۳۲۰ هزار از این افراد مرد و ۹۸۰ هزار تن خانم هستند. به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: همچنین ۱۵۲ هزار تن بالای ۵۰ سال و در تجرد قطعی در کشور وجود دارد که ۹۰ هزار تن از این شمار را خانم ها تشکیل می دهند. براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال ۸۳ میلیون ایرانی در داخل و خارج از کشور زندگی می کنند.

کلمات کليدی: سن ازدواج،آمار ازدواج،مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی

Share/Save/Bookmark

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 256 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 12:46

تب داغ جراحی بینی در مدارس/ هویت های دانش آموزان دبیرستانی در بینی عروسکی خلاصه می شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما میل به زیبایی داریم و برای رسیدن به آن به ویژه از نظر ظاهری تلاش می کنیم اما گاهی این میل به زیبایی در برخی افراد به حدی شدت می گیرد که از یک نیاز عادی به شکل بیمار گونه ای در می آید آن قدر تب آن بالا می رود که مانع از زندگی عادی طبیعی افراد می شود  و نتیجه ای جز ماندن در صف های طولانی انتظار برای مراجعه به پزشک جراح  زیبایی و پرداخت هزینه های بسیار ندارد.

با وجود عوارضی که این روزها برای عمل های جراحی زیبایی مشخص شده اما هم چنان طرفداران آن تغییری نکرده و حتی بازار داغ آن طیف وسیع تری از افراد جامعه را شامل شده و اگر کمی به اطراف توجه کنیم نشانه های آن را در دانش آموزان به ویژه دوره دبیرستان می بینیم هر چند در برخی مدارس سخت گیری هایی برای این کار از سوی مربیان لحاظ می شود؛اما به هر حال قدرت و گرایش به مد و زیبایی بر هر هنجاری پیشی گرفته است  و به آن غلبه می کند.

سندرمی خطرناک باطعم مد

هر چند وقت یک بار اخباری مبنی بر عدم موفقیت اعمال جراحی زیبایی به گوش می رسد که چنین مسائلی تا مدتی کوتاه  تب عمل جراحی را فرو می کشاند اما قدرت میل به زیبایی و مد به حدی است که بر تمام این عارضه ها برتری پیدا می کند وباز هم روند خود را طی کند هم چنان پیش می رود و روز به روز تعداد بیشتری از افراد را  دربر می گیرد و امروزه دامنه آن به حدی گسترده شده که حتی دانش آموزان هم درگیر آن شده اند.

ابراهیم رزم پا جراح بینی در خصوص این عوارض گفت:‌ بررسی و معاینات بالینی و پاراکلینیکی و مصاحبه با بیمار و تشریح کردن هر گونه پیش آمد غیر مترقبه و روشن کردن ذهن مراجعه کننده از نظر زیبایی ضروری است.

این جراح افزود: پزشک در هنگام جراحی باید مسایلی فراتر از ایجاد تغییرات ظاهری بینی را در نظر بگیرد و توجه چند جانبه جراح به تمام ابعاد، میزان بروز عوارض تنفسی پس از جراحی بینی را به حداقل می رساند.

زرم پا عنوان کرد: تنفس همیشگی از طریق دهان باعث خشکی، زخم و درد در ناحیه دهان و حلق می شود و امکان دارد فرد در گلوی خود، توده ای را حس کند،گاهی التهاب بینی نیزباعث بسته شدن موقتی و عدم تخلیه سینوس های اطراف بینی و نیز درد سینوسی، سردرد، سنگینی و فشار در ناحیه سر و صورت می شود.

این جراح با اشار به اینکه از دیگر علایم اختلال در عملکرد بینی؛ خرخر کردن، اختلال بویایی، احساس سرماخوردگی طولانی مدت و مشکلات تنفسی حین خواب است،گفت: این مساله به نوبه خود می تواند موجب احساس گرفتگی یا پری گوش شود.

وی یادآور شد: صدای تودماغی نیز نشانه دیگری از گرفتگی راه هوایی بینی است. چنین مشکلاتی باعث خواهند شد که در کیفیت تنفسی فرد و بالطبع زندگی فرد تأثیرات بدی را مشاهده کنیم.

جراحی زیبایی محدودیت سنی ندارد 

بر اساس مشاهدات و گزارشهای تقریبی در بین اعمال جراحی ،‌عمل جراحی بینی بیشتر از سایر عمل ها در ایران مورد استقبال گرفته است هر چند درمواردی نیاز به این جراحی ضروری اما این مساله در ایران بیش از یک نیاز طبیعی نمود پیدا کرده و درمواردی عوارض خطرناکی در پی دارد .

مدتی قبل برای انجام اعمال جراحی زیبایی سنی خاص در نظر گرفته می شدو معمولا انجام هر عملی قبل از سن 18 سالگی جز در مواردی استثنا انجام نمی شد اما امروزه در افراد زیر 18 سل نه تنها اعمال جراحی با رویکرد درمانی بلکه اعمال جراحی زیبایی دیده می شود علت این مساله از نظر ملاحظات پزشکی را از رزم پا جراح بینی جویا شدیم .

وی در این خصوص گفت: دستاوردهای علمی جدید نشان می دهد که محدودیت سنی برای انجام عمل جراحی زیبایی وجود ندارد  و رسیدن به سن بلوغ برای دختران و پسران سنی مناسبی برای انجام عمل جراحی است البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که توان و بنیه  فرد نیز برای انجام عمل جراحی بسیار مهم است.

اپیدمی عمل جراحی بین دانش آموزان شدت گرفت

مدارس علاوه برآن که  محیطی  آموزشی به شمار می آید به سبب آنکه گروه همسالان ساعت ها با هم در ارتبازط هستند می تواند در شکل گیری برخی عادات و رفتار ها بسیار تاثیرگذار باشد یکی از مواردی که این روزها دانش اموزان با آن رو به رو هستند گرایش به اعمال جراحی  زیبایی به ویژه عمل جراحی بینی است که به تدریج این گرایش در مدارس دخترانه و حتی پسرانه رواج بیشتری پیدا می کند؛ کافی است تا کمی با دقت به دانش آموزان سطح شهر توجه کنیم بی شک درهر منطقه ای از هر که باشیم دانش آموزانی که نشانه ای از یک عمل جراحی زیبایی یا  قصد انجام آن را داشته باشند می یابیم .

تا همین چند سال پیش موارد انضباطی به حدی سختگیرانه بود که استفاده از ساعت ، دستبند یا کیفی کمی متفاوت با برخورد مسئولان مدرسه مواجه می شد اما امروزه  قوانین به حدی انعطاف پیدا کرده اند که چنین مسایلی جز فاکتورهای معمول یک دانش آموز به حساب می آید .

به طور اتفاقی با دانش آموزان سال آخر دبیرستانی دخترانه برخورد داشتم که از میان جمعیت بالای آن دبیرستان در همان مدت زمان کوتاهی که  در آنجا بودم   دو، سه دانش آموز با چسب روی بینی مشاهده کردم که نشان از انجام عمل جراحی بینی بود .

کمی که از مدرسه دورتر شده بودم در خیابن های نزدیک مدرسه دانش آموزانی را دیدم که ظاهر آنها نشان دهنده اعمال جراحی زیبایی نبود اما ظاهرشان چندان هم درخور یک دانش آموزان نبود و استفاده از لوازم آرایشی  چهره آن ها را از یک  دانش آموز متمایز می کرد.

هم چنین با دو دانش آموز دبیرستانی گفت و گویی دوستانه داشتم و نظرشان را درباره گرایش به عمل جراحی زیبایی پرسیدم، یکی از دانش اموزان که اکنون سال دوم دبیرستان بود، گفت: من وقتی جلوی آینه خودم را می بینم همیشه از بزرگ بینی خودم ناراحت هستم و همیشه با مامانم در این باره صحبت می کنم و از اوقول کردم وقتی سال آخر رسیدم و کنکور دادم ، بلافاصله جراحی بینی انجام دهم چون فکر می کنم با این ظاهری که الان دارم ، می ترسم خیلی از هم سن و سال های خودم مسخره ام کنند.

 با یکی از دانش آموزانی هم که امسال سال آخر دبیرستان بود گفت و گویی کردیم و از او پرسیدم چرا بینی اش را عمل کرده گفت: من در تنفس مشکل داشتم و تصمیم گرفتم بینی ام را امسال عمل کنم هم چنین از ظاهر بینی هم چندان رضایت نداشتم واصلا دوست نداشتم حالا که نزدیک به 18 سالم می شود با این ظاهر در جامعه باشم البته الان کمی برایم مشکل است چون نباید سرم را خم کنم و مجبورم یا خیلی  درس نخوانم یا با زحمت کتاب را در مقابل نگاه دارم.

نظر یکی از معلمان دبیرستان دخترانه  را درباره عمل جراحی زیبایی بین دانش آموزان جویا شدم واو این مساله را این طور تشریح کرد: با توجه به اینکه من مشاور تحصیلی داش آموزان سال چهارم هستم و تابستان ها هم با بچه ها ارتباط داریم هرساله از دانش آموزان ، تعدادی هستند که به محض تعطیل شدن  جراحی بینی انجام می دهند و تابستان را بهترین فرصت برای این کار می دانند، بعضی از بچه ها هم هستند که خانواده آنها اجازه این کار نمی دهند و هرروز با اولیای خود درباره این موضوع بحث می کنند مخصوصا وقتی یکی از دوستانشان این عمل را انجام می دهد. 

حباب زیبایی دربازارگرمی های تبلیغات ماهواره ای 

گسترش شبکه های اجتماعی و ماهواره ای جایگاه ویژه ای برای صنعت مد و گرایش به آن ایجاد کرده است و با توجه به اینکه امکان دسترسی به چنین مواردی و الگو برداری از هنرمندان و ورزشکاران به سبب ورود انواع شبکه های اجتماعی تسهیل شده است این عامل را می توان از دلایل قابل توجه افزایش اعمال جراحی زیبایی دانست.

علی عظیمی کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص زمینه های روانشناسی این مساله گفت: گاهی افراد به سبب عدم توانایی در انجام حرفه ای خاص به این مساله متوسل می شوند که با تغییر در ظاهر منزلت اجتماعی برای خود ایجاد کنند‌در واقع تغییر ظاهری را پلی برای مطرح شدن در جامعه می دانند و دانش آموزان به سبب آنکه در سن حساسی قرار دارند و میل به مقبولیت و مطرح شدن در آنها بسیار دیده می شود ، توجه به زیبایی به کمک وسایل آرایشی و زیبایی و انجام اعمال جراحی از اولویت های زندگیشان شده است.

وی ادامه داد: برخی دانش آموزان حتی در مواردی با خانواده خود به شدت دچار مشکل می شوند تا به هر قیمتی که شده عمل زیبایی را انجام دهند و این مساله وقتی شدت می گیرد که همسالان آنها کمی نامتناسب بودن اعضای چهره را به همدیگر متذکر می شوند یا یکی از آنها عمل زیبایی انجام می دهد.

این روانشناس افزود: البته برخی خانواده ها در تربیت فرزندشان به حدی دقت داشته اند که فرد عزت نفس بالایی دارد و صرفا توجه به ظاهر را ، تنها عامل مقبولیت در جامعه نمی داند و دیگر ابعاد شخصیتی خود را نیز پرورش می دهد و توجه به ظاهر فقط بخشی از زندگی را تشکیل می دهد.

بروز بیمارگونه میل به زیبایی  

عظیمی بیان کرد: انواع شخصیت ها وجود دارد که از جمله  اختلالات روانپزشکی خود زشت پنداری است و بررسی های روانپزشکی نشان می دهد برخی از افراد که به جراحان پلاستیک و پوست  مراجعه می کنند مبتلابان به این نوع اختلال هستند، در واقع  فرد مبتلا برخی ویژگی هایش را  غیر طبیعی یا ناهنجار می دانند در حالی که طبیعی است. 

وی ادامه داد: این ناهنجاری ها شیوع زیادی دارند اما چون دور از اجتماع هستند نمی توان تخمین صحیحی از آن ها داشت.

عظیمی اختلال  وسواس و  اضطراب اجتماعی را نیز از دیگرعوامل تاثیر گذار در انجام اعمال جراحی زیبایی دانست و یادآور شد: افراد با چنین خصوصیاتی نیز انجام اعمال جراحی  زیبایی را بسیار ضروری می دانند هم چنین کسانی که در دوران کودکی یا نوجوانی مورد تحقیر و تمسخر قرار گرفتند ، این عمل را مهم می دانند.

به طور کلی با توجه به مسائل مطرح شده می توان این طور نتیجه گرفت که انجام اعمال جراحی به طور کامل رد نمی شود و حتی در مواردی می توان آن را ضروری دانست چراکه به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک می کند اما چنانچه این مساله به صورت افراط گونه ای رواج پیدا کند و در مواردی حتی سلامت فرد را به خطر بیندارد یا در زندگی اجتماعی و روند انجام امور  اختلال ایجاد کند ، مطلوب نیست.

گزارش از آتوسا دولتیاری

کلمات کليدی: جراحی بینی،بینی عروسکی،ابراهیم رزم پا جراح بینی،علی عظیمی کارشناس ارشد روانشناسی

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 250 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 7:48

باشگاه خبرنگاران: با توجه به حجم بالای ماموریت های فضایی و امکان سفرهای توریستی به فضا در سالهای آینده پرسش های بیشماری در ذهن اذهان عمومی جهان به وجود آمده است.

یکی از پرسش ها که بویژه در هنگام پیاده روی فضایی مطرح می شود، مرگ در فضا و رها شدن در کهکشان بدون اکسیژن ، آب و غذا است.

مردن در فضا با زمین چه تفاوتی دارد؟

با توجه به آزمایشات صورت گرفته انسان در صورت رها شدن در فضا، چنانچه با لباس فضانوردی باشد تا زمانی که اکسیژن دارد می تواند زنده بماند و چنانچه از سفینه یا ایستگاه فضایی دورنشده باشد سایر اعضای تیم می توانند به سرعت عملیات نجات او را انجام دهند.

طبق قانون سوم نیوتن ، هر عملی دارای عکس العمل مساوی و در خلاف جهت آن ، برقرار است و تنها کافی است فضانورد ابزار دست خود مانند انبر دست یا سایر وسایل را در خلاف جهت پرتاب کند تا مستقیماً به سوی ایستگاه فضایی یا سفینه خود بازگردد.

اما کنون فضانوردانی که درایستگاه فضایی اقامت دارند در طول راهپیمایی فضایی خود توسط چندین کابل و جرثقیل به بدنه ایستگاه متصل هستند و امکان چنین اتفاقی وجود ندارد.

اما اگر انسانی بدون لباس فضانوردی از سفینه به خارج پرتاب شود بلافاصله کشته نمی شود اما به دلیل سرمای بیش از حد هوا فشار خون او پایین آمده و جریان خون منجمد می شود ، در ادامه به خاطر عدم توانایی نفس کشیدن وحبس هوا درریه فرد دچار پارگی این عضو و در نهایت مرگ در اثر خفگی و عدم تنفس می شود.

کل مدت زنده ماندن درفضا بیشتر از چند دقیقه نیست و بدن فرد پس از آن در فضا معلق شده و به تدریج جذب یک سیاره یا ستاره شده و یا به سوی زمین حرکت کرده و در اثر برخورد با اتمسفر زمین آتش می گیرد.

اکنون متخصصان برجسته ازسراسر دنیا در حال طراحی پیشرفته ترین لباس های فضانوردی هستند که علاوه بر ظاهر زیبا بتواند امنیت جانی فضانورد را تا حد زیادی تامین کند و از او در ماموریت های فضایی از جمله سفر به سیاره مریخ محافظت کند.

منبع:
medicaldaily

کلمات کليدی: فضا ، زمین ، سیاره ، ستاره ، فضانورد

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 269 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 7:48

ایسنا: یکی از سؤالاتی که برای برخی داوطلبان در هنگام انتخاب رشته مطرح می‌شود این است که آیا ثبت‌نام و پذیرش در نوبت دوم،باعث محرومیت از شرکت در آزمون در سال آینده می شود؟

طبق قوانین موجود،چنانچه داوطلبی در آزمون‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در نوبت اول(دوره های روزانه) پذیرش شود اما برای ثبت‌نام اقدام نکند،از شرکت در آزمون سال آینده محروم می‌شود،سوالی که مطرح است این است که آیا ثبت‌نام و پذیرش در نوبت دوم(دوره های شبانه)،باعث محرومیت از شرکت در آزمون در سال آینده می شود؟

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایسنا گفت:داوطلبی که در نوبت دوم(دوره شبانه) یا موسسات غیر انتفاعی و پردیس‌های خودگردان پذیرش شود اما ثبت‌نام نکند،می‌تواند در آزمون سراسری سال آینده نیز شرکت کند و از شرکت در آزمون محروم نمی‌شود،حتی چنانچه داوطلبی در یکی از دوره‌های شهریه پرداز(دوره‌های شبانه،موسسات غیر انتفاعی و پردیس‌های خودگردان)،پذیرش شود و ثبت‌نام کند،چنانچه قصد انصراف از تحصیل داشته باشد،می تواند پس از تسویه حساب مجددا در آزمون سال بعد شرکت کند.

ویراش اطلاعات در زمان انتخاب رشته

یکی از مشکلاتی که بسیاری از داوطلبان ارشد با آن رو به رو هستند،این است که برخی از اطلاعاتی که هنگام ثبت‌نام وارد سیستم کرده‌اند با حقیقت مغایرت دارد،در این شرایط داوطلب ضرورت دارد هنگام انتخاب رشته  گزینه «اطلاعات (معدل،رشته و محل تحصیل دوره کارشناسی) مورد تایید نبوده و دارای مغایرت است » را انتخاب کنند و نسبت به اصلاح اطلاعات خود اقدام نمایند.در غیر این صورت داوطلب از پذیرش در این آزمون و آزموت سال بعد محروم خواهد شد و حق هرگونه اعتراضی از وی سلب می گردد.

نکاتی که داوطلبان رزمنده و ایثارگر باید به آن توجه کنند

بر اساس قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران 25درصد از ظرفیت پذیرش به رزمندگان و ایثارگران به شرط کسب حدنصاب علمی(کسب حداقل 70 درص نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد توسط ایثارگران و کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد توسط رزمندگان ) اختصاص خواهد یافت.

داوطلبانی که از سال 1368 تا کنون یک بار با سهمیه رزمندگان در مقطع کارشناسی آزمون سراسری پذیرفته شده‌اند،در صورتی که حداقل 12 ماه حضور داوطلبانه در جبه‌ها نبرد حق علیه باطل داشته باشند می تواند از این سهمیه استفاده کنند.

آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یک بار در دوره کاردانی و یک بار هم در دوره کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده‌اند،درصورتی که دارای حداقل مدت 18 ماه حضور داوطلبانه در جبه‌های نبرد حق علیه باطل باشند در این آزمون با سهمیه رزمندگان گزینش می شوند.

نکات مهم درمورد رتبه اول دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

براساس مفاد آیین‌نامه پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ،آخرین تغییرات این آیین‌نامه به شرح زیر است:

برگزیدگان رتبه‌های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی- دانشجویی با معرفی مرکز المپیاد با کسب حد نصاب علمی حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کدمحل تحصیل توسط سازمان سنجش به صورت مازاد بر ظرفیت به یکی از دانشگاه‌ها معرفی می‌شود.

دانشجویان نمونه کشوری رتبه‌های نهایی اول تا سوم جشنواره های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی و همچنین دانش‌آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی به شرط کسب حد نصاب علمی برابر 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده.

دانش‌آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که براساس مفاد آیین‌نامه ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان رتبه اول دوره کارشناسی که در این آزمون ثبت‌نام و شرکت نموده‌اند در صورت احراز حد نصاب علمی لازم و سایر شرایط گزینش.

سازمان سنجش حداکثر معادل 10 درصد در هر حدرشته محل تحصیل دوره بالاتر را براساس اولویت نمره و انتخاب رشته متقاضیان به حائزین شرایط اختصاص خواهد داد.

چند نکته کلیدی

1.با توجه به اینکه تغییر رشته، تغییر گرایش و انتقال دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در حیطه وظایف سازمان سنجش‌آموزش کشور نبوده و هیچ‌گونه اقدامی نیز از سوی این سازمان میسر نیست، به داوطلبان توصیه می‌شود هنگام انتخاب‌رشته خود دقت لازم را به عمل آورند.

2.داوطلبان برای اطلاع از میزان شهریه‌های ثابت و متغیر دوره‌ها و رشته‌های مختلف تحصیلی در دانشگاه‌های مجری به پایگاه اینترنتی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرنده دانشجو مراجعه نمایند.

3.دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مجری دوره‌های نوبت دوم از ارائه خوابگاه، سرویس ایاب و ذهاب و مسائل رفاهی معذور هستند لذا به داوطلبان توصیه می شود انتخاب خود را بومی نموده و کدرشته‌های شهر محل سکونت خود را انتخاب نمایند.

4.داوطلبان در صورت لزوم می‌توانند از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور و یا صندوق پستی 4378_15875روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور،با ارسال مدارک مستند مکاتبه نموده و یا با شماره تلفن 42163_021 تماس حاصل نمایند.

 

کلمات کليدی: کارشناسی ارشد،انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ارشد

میگنا...
ما را در سایت میگنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی migna بازدید : 276 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 7:48